Comunitatea: "Ingrijirea sugarului si a copilului"


Contul tău recent creat, nu este activat. Pentru activarea acestuia – aceesează linkul de activare a contului, primit în căsuţa ta de email.
În cazul cînd nu ai primit nici un e-mail de confirmare de pe siteul nostru, apasă aici pentru retransmiterea repetată a linkului de activare.
În cazul cînd contul tău nu va fi activat în termen de 30 de zile, acesta va fi şters automat.

p.s. Dacă totuşi nu ai primit nici un mesaj de confirmare din partea siteului nostru, încearcă să verifici mapa SPAM din căsuţa ta de email.

Articole
            Multe femei cu burtici tremură de frica durerilor ce urmează să le simtă înainte de naştere. Din mai multe surse...
21471
31 comentarii
          Fiind într-o relaţie stabilă e cazul deja să renunţi la clişee de Ziua Îndrăgostiţilor. Dă frîu liber imag...
12070
0 comentarii

Acum pe site
mămici
Gaina Olga s-a înregistrat la noi pe site
09:00 | 19.10.2017
Catre domnul medic
18:01 | 18.10.2017
M Diana a pus întrebarea Catre domnul medic
23:38 | 17.10.2017
Pipi in pat
21:20 | 17.10.2017
Recomandati-mi un medic ORL pediatric
21:10 | 17.10.2017
Voroza sau altceva
19:10 | 17.10.2017
Gaina Olga s-a înregistrat la noi pe site
09:00 | 19.10.2017
M Diana a pus întrebarea Catre domnul medic
23:38 | 17.10.2017
Maryna a pus întrebarea Voroza sau altceva
15:59 | 17.10.2017
purcarea elena s-a înregistrat la noi pe site
09:00 | 17.10.2017
M Diana a dat un răspuns la întrebarea Catre dl. Petru
16:04 | 16.10.2017
M Diana a pus întrebarea Catre dl. Petru
15:54 | 16.10.2017
Alătură-te la comunitate
Ingrijirea sugarului si a copilului

Cine-l vede pe copil cum creste? Nimeni ! Numai cei ce vin din alta parte spun:"Vai,ce-a crescut!" Dar nici mama,nici tata nu l-au vazut cum creste.El a devenit,in timp.Si in fiecare clipa a fost ceea ce urma sa fie.

Membri: 114
Moderator
Municipiul Chişinău
Rîşcani
Copil (3-7ani)
* Pentru adăugarea materialelor video, articolelor şi fotografiilor trebuie să devii membru comunităţii
Nu a fost creată nici o temă

   Cateva teste pentru dezvoltarea copilului. Testele trebuie facute cand copilul este odihnit. Prezentati proba ca si pe un joc. Aceste teste, nu reflecta intreaga dezvoltare, ci doar o mica parte din ceea ce copii trebuie sa stapaneasca.


0-1 luna

 
Dezvoltare neuro-motorie

 
Ridicati copilul de subrate, lasandu-l sa atinga cu fata de sus a labei piciorului marginea mesei. Copilul ridica piciorul, aseaza talpa pe masa si intinde piciorul, impingand in masa.


1-2 luni

 
Dezvoltare neuro-motorie

 
Alegeti un obiect stralucitor si puneti-l in fata privirii copilului. Copilul fixeaza obiectul cu privirea timp de cateva secunde.

 
Dezvoltare senzorial-perceptiva

 
Alegeti un obiect colorat in rosu aprins si faceti o miscare circulara cu acest obiect in dreptul ochilor copilului. Copilul urmareste cu privirea miscarea circulara a obiectului timp de cateva secunde.

 
Dezvoltare limbaj

 
Copilul trebuie sa emita spre sfarsitul celei de a doua luni de viata sunete nearticulate, guturale, laringiene.

 
Dezvoltare socio-afectiva

 
La aceasta varsta copilul trebuie sa manifeste reactii diferentiate de placere – neplacere (de exemplu: plange sau tipa cand ii este foame; se calmeaza cand este luat in brate sau cand i se vorbeste bland; se opreste din plans cand se apropie mama.)


2-3 luni

 
Dezvoltare neuro-motorie

 
Alegeti o jucarie mica de plus. Puneti-i-o in palma. Copilul trebuie sa apuce cu cel putin 4 degete jucaria pusa in palma si sa o poata mentine in mana pentru cateva secunde.

 
Dezvoltare senzorial-perceptiva

 
Plimbati-va prin incapere prin fata copilului. Acesta trebuie sa va urmareasca cu privirea.

 
Dezvoltare limbaj

 
Asezati-va in spatele copilului si vorbiti cu el. Observati daca se opreste din ceea ce face si se intoarce inspre dumneavoastra.

 
Dezvoltare socio-afectiva

 
Atunci cand mama sau o persoana care il ingrijeste se apropie de el, schiteaza un suras in timp ce i se vorbeste sau i se surade.


3-4luni

 
Dezvoltare neuro-motorie

 
Puneti-i o jucarie in mana. Ar trebui sa o prinda si sa o scuture prin miscari necoordonate sau sa o duca la gura.

 
Dezvoltare senzorial-perceptiva

 
Faceti brusc un zgomot in camera unde se afla copilul. El trebuie sa intoarca capul spre sursa de zgomot.

 
Dezvoltare limbaj

 
Copilul emite sporadic vocale izolate si primele sunete compuse din consoane si vocale (la-la, ma-ma, pa-pa).

 
Dezvoltare socio-afectiva

 
In timp ce ii preparati hrana sau va pregatiti pentru alaptat, copilul se invioreaza si manifesta nerabdare.


4-5 luni

 
Dezvoltare neuro-motorie

 
Asezati o jucarie in fata copilului, astfel incat sa poata ajunge la ea daca intinde mana. El trebuie sa schiteze o miscare de apucare, intinzand mainile spre jucarie, dar fara sa o nimereasca.

 
Dezvoltare senzorial-perceptiva

 
Asezati-va intr-un loc in camera unde nu va poate vedea si chemati-l pe nume. Trebuie sa intoarca imediat capul spre dumneavoastra.

 
Dezvoltare limbaj

 

In timp ce ii vorbiti are tendinta de a va raspunde emitand mai multe vocale izolate, fiind prezenta o incercare de modulare a vocii.

 
Dezvoltare socio-afectiva

 
Cand este mangaiat sau certat prezinta schimbari ale mimicii si dispozitiei.


5-6 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Acoperiti-i fata cu o batista. Trebuie sa-si dezveleasca singur fata, inlaturand batista.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Dati-i un obiect in mana. In momentul in care ii scapa din mana trebuie sa urmareasca cu privirea miscarea obiectului.


Dezvoltare limbaj


Gangureste: dimineata cand se scoala, inainte de a adormi si cand manuieste jucariile.


Dezvoltare socio-afectiva


Incepe sa deosebeasca persoanele straine de cele familiare. Cand ramane doar in compania persoanelor straine plange.


6-7 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Daca doreste o jucarie intinde mainile si o apuca, o poate transfera dintr-o mana in alta. Ridica singur jucariile cazute sau scapate.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Isi prinde picioarele cu mainile si se joaca cu ele.


Dezvoltare limbaj


Sonorizeaza sunete mai variate cu modulatii afective.


Dezvoltare socio-afectiva


Devine interesat de chipurile altor copii, privindu-le cu atentie.


7-8 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Sustinut de sub brate sta in picioare si poate sari pe loc.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Este atras de imaginea sa din oglinda, o priveste, incearca sa o “prinda”, sa o “mangaie”.


Dezvoltare limbaj


Emite diverse silabe (ba, pa, la, da) si indica cu ajutorul lor obiecte sau fiinte.


Dezvoltare socio-afectiva


Doreste sa i se acorde atentie, cautand in mod activ contactul cu membrii familiei, in principal, intinzand mainile dupa persoanele apropiate.


8-9 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Isi tine biberonul cu ambele maini si il ridica daca ii cade.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Ascundeti un obiect cu care se juca.Va incerca sa caute cu privirea obiectul.


Dezvoltare limbaj


Incepe sa reactioneze la comenzi vocale: “hopa”, “uite”, “sus”, “hai”.


Dezvoltare socio-afectiva


Incepe sa imite persoanele din jur (mai ales mimica si gestica).


9-10 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Incearca sa mearga sprijinindu-se din proprie initiativa de diferite obiecte.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Daca in timp ce este hranit lingurita cade, el o cauta.


Dezvoltare limbaj


Ii face placere sa pronunte spontan sau imitativ silabe repetate, fara semnificatie, timp indelungat.


Dezvoltare socio-afectiva


Copilul participa cu placere la un joc simplu cu adultii, dupa demonstratie il imita pe adult (de ex. “cucu-bau”).


10-11 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Rezemat de o mobila, isi poate misca un picior sus-jos, mentinandu-si echilibrul.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Este capabil sa deschida si sa inchida o usita a unui dulapior.


Dezvoltare limbaj


Pronunta clar cuvinte formate din silabe repetate: mama, tata, papa.


Dezvoltare socio-afectiva


Incepe sa inteleaga interdictia, se opreste, cand i se cere, din actiune.


11-12 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Imita actiuni simple demonstrate de adult. De exemplu, aseaza un cub intr-o cutie.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Incepe sa discrimineze / sa diferentieze destul de clar alimentele dupa gust si / sau miros (isi manifesta preferinta pentru anumite feluri de mancare).


Dezvoltare limbaj


La cererea parintelui, copilul repeta silabe sau cuvinte bi-silabice.


Dezvoltare socio-afectiva


Copilul raspunde la solicitari: daca este rugat da jucaria sa altui copil; cand i se cere intinde mana sau piciorul pentru a fi imbracat.


1 an- 1an si 3 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Merge fara sa fie sustinut.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Copilul devine atent la muzica, are rabdare sa asculte o melodie preferata.


Dezvoltare limbaj


Copilul denumeste cu o silaba diferite fiinte sau obiecte (chiar daca nu le stie denumirea, copilul a inteles ca ele au un nume).


Dezvoltare socio-afectiva


Copilul manifesta tendinta de independenta si auto-servire. Vrea sa faca unele lucruri singur: sa manance cu lingurita, sa se dezbrace, sa bea din pahar. Chiar daca este neindemanatic, in cazul acestor incercari, el nu trebuie certat, ci incurajat sa repete actiunea.


Dezvoltare cognitiva


Exploreaza obiectele din jur cu interes, incepe sa puna intrebari despre ele si incepe sa le foloseasca diferentiat in functie de caracteristicile lor.


1 an si 3 luni- 1 an si 6 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Loveste mingea cu piciorul prin imitatie sau la o indicatie verbala.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Copilul percepe si, chiar daca nu stie sa le denumeasca, diferentiaza culorile, fiind atras, in principal, de culoarea rosie.


Dezvoltare limbaj


Foloseste 10 – 15 cuvinte cu sens si in contextul potrivit.


Dezvoltare socio-afectiva


Copilul solicita atentia celor din jur: arata cu degetul anumite obiecte, ii trage de haine pe cei din jur sau le adreseaza cuvinte scurte.


Dezvoltare cognitiva


Alegeti o carte cu poze colorate si impreuna cu copilul priviti imaginile din ea. Copilul trebuie sa le priveasca cu atentie si sa incerce sa va ajute la intoarcerea paginilor.


1 an si 6 luni-1 an si 9 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Asezati copilul in fata dumneavoastra, luati-l de barbie si cereti-i sa urmareasca degetul dumneavoastra aratator. Deplasati lent degetul aratator la stanga si la dreapta si verificati daca ambii ochi ai copilului il urmaresc in acelasi timp. Daca cei doi ochi nu urmaresc bine degetul consultati un medic oftalmolog.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Puneti pe o masa 3 – 5 sticlute cu parfum. Lasati copilul sa le deschide si sa le miroasa. Intrebati-l, dupa ce le-a mirosit pe toate, care i-a placut cel mai mult. Daca nu se poate hotari, nu este nici o problema, incercati peste 3 luni.


Dezvoltare limbaj


Copilul trebuie sa stie sa comunice o negatie / un refuz cu ajutorul capului. Cereti-i sa arate “NU” din cap, fara sa-i aratati dumneavoastra anterior. Daca nu stie, invatati-l.


Dezvoltare socio-afectiva


Copilul trebuie sa poata sa se dezbrace singur de caciula, pantofi si ciorapi. Daca nu stie, invatati-l.


Dezvoltare cognitiva


Aratati-i copilului 10 poze facute cu mai multi membri ai familiei. Din cel putin 2 poze copilul trebuie sa recunoasca si sa denumeasca cel putin o persoana cunoscuta.


1 an si 9 luni- 2 ani


Dezvoltare neuro-motorie


Puneti-l pe copil sa stea in picioare si rugati-l sa mearga cu spatele. Daca nu poate, aratati-i cum si exersati impreuna cu el.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Invatati-l pe copil cateva cantecele si fiti atent daca le canta atunci cand este singur. Daca nu, incurajati-l sa cante.


Dezvoltare limbaj


Copilul trebuie sa se numeasca singur cu numele sau, dar vorbeste despre sine la persoana a treia. De exemplu: “Radu dai papa.”


Dezvoltare socio-afectiva


Incepe sa recunoasca si sa diferentieze lucrurile personale ale membrilor familiei cu care locuieste. Daca i se cere un obiect al unui membru al familiei stie unde sa-l caute si i-l aduce.


Dezvoltare cognitiva


Folositi doua forme geometrice: cercul si patratul. Va trebuie doua cercuri si doua patrate. Puneti un cerc si un patrat pe masa, in fata copilului, pe celelalte tineti-le in mana, fara ca el sa le vada. Aratati-i cercul din mana dumneavoastra si rugati-l sa-l aseze peste figura care seamana cu el. Faceti la fel cu patratul. Atentie, figurile geometrice trebuie sa aiba aceeasi culoare!


2 ani- 2 ani si 3 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Stati in picioare in fata copilului, care sta si el la fel. Bateti din palme de 6-8 ori in acelasi ritm. Spuneti-i: “Bate din palme ca mine”. Sunt permise 2 incercari. Proba este reusita daca bate din palme de 6-8 ori cu acelasi ritm. Proba este esuata daca bate din palme intr-un ritm neregulat. Daca nu reuseste, asteptati sa implineasca 3 ani.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Copilul trebuie sa aibe nete preferinte alimentare pe care sa si le manifeste activ.


Dezvoltare limbaj


Copilul trebuie sa poata construi propozitii din 2-3 cuvinte mai mult sau mai putin corect pronuntate.


Dezvoltare socio-afectiva


Copilul incepe sa se mentina curat in timpul zilei si noaptea (anumiti copii nu se mentin curati decat de la 3 ani, ceea ce nu este grav).


Dezvoltare cognitiva


Copilul incepe sa reproduca cu jucariile activitati curente, observate in casa. De exemplu, hraneste si culca papusa.


2 ani si 3 luni- 2 ani si 6 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Rugati-l pe copil sa incerce sa stea pentru scurt timp intr-un picior.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Percepe corect culorile, le diferentiaza intre ele chiar daca nu stie sa le denumeasca pe toate.


Dezvoltare limbaj


Copilul isi cunoste si pronunta corect prenumele.


Dezvoltare socio-afectiva


Copilul executa sarcini casnice simple (sterge praful, aduce mamei un pahar cu apa si incepe sa-si faca ordine in lucruri, chiar daca nu reuseste in totalitate).


Dezvoltare cognitiva


Cereti-i copilului sa construiasca din 6 cuburi un turn. Dati-i dumneavoastra cele 6 cuburi si daca nu reuseste aratati-i cum sa faca.


2 ani si 6 luni- 2 ani si 9 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Rugati copilul sa va aduca singur un pahar plin cu apa. Trebuie sa il aduca fara sa-l verse.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Desenati pe o foaie de hartie trei figuri geometrice: patrat, triunghi, cerc. Decupati un al doilea rand de forme cu aceeasi marime ca primele si oferiti-le copilului una cate una. El trebuie sa le plaseze in mod corect deasupra figurilor desenate.


Dezvoltare limbaj


Aratati-i copilului 5 imagini cu obiecte familiare lui: masina, copil, pat, masa, dulap. Puneti-i in fata imaginile si denumiti unul cate unul obiectele din imagini, rugandu-l sa vi-l identifice dintre ele.


Dezvoltare socio-afectiva


Copilul trebuie sa inceapa sa-si manifeste dorinta de a merge independent pe strada, de a manca singur si de a se spala singur pe maini. Chiar daca este stangaci in a efectua aceste actiuni, ajutati-l, dar nu le faceti in locul lui.


Dezvoltare cognitiva


Aratati-i copilului mai multe imagini in care sa fie baieti si fete. Rugati-l sa va arate care sunt fetele si care sunt baietii. Daca nu stie, invatati-l sa diferentieze fetele de baieti dupa cateva criterii simple: par, imbracaminte etc.


2 ani si 9 luni- 3 ani


Dezvoltare neuro-motorie


Rugati-l pe copil sa sara, cu ambele picioare simultan, de pe o treapta pe alta a unei scari.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Aratati-i copilului o papusa fara o mana. Intrebati-l ce-i lipseste papusii. El trebuie sa sesizeze lipsa unei parti din corp chiar daca nu stie sa denumeasca mana.


Dezvoltare limbaj


Invatati-l pe copil o poezie formata din patru versuri. Repetati-o cu copilul de mai multe ori si cereti-i sa o reproduca o data la doua zile. Daca reproducerea nu este fidela repetati mai des.


Dezvoltare socio-afectiva


Copilul incepe sa-si manifeste preferintele / simpatiile pentru anumite persoane, jucarii sau activitati.


Dezvoltare cognitiva


Spuneti-i copilului: “Adu-mi creionul de pe masa si apoi inchide usa de la dulap”. Copilul trebuie sa inteleaga cerinta si sa execute corect cele doua actiuni succesiv.


3 ani- 3 ani si 6 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Stati in picioare in fata copilului care sta si el in picioare. Tineti bratele lipite de corp si asezati-va in genunchi cu un singur picior, fara sa miscati bratele. Spuneti copilului: “Stai si tu ca mine”. Repetati pana cand reuseste.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Stati in picioare in fata copilului care sta si el la fel. Spuneti-i: “Arata cu mainile in sus / in jos”. Daca nu cunoaste aceste doua notiuni invatati-l.


Dezvoltare limbaj


Copilul trebuie sa-si cunoasca numele de familie, chiar daca il pronunta gresit.


Dezvoltare socio-afectiva


La aceasta varsta copilul nu mai trebuie sa isi suga limba sau un deget. Daca face acest lucru interveniti bland. Explicati-i ca dintii si gingiile sale vor avea de suferit, luptati-va cu rabdare cu acest obicei. In plus, aveti grija ca el sa mestece cu adevarat bucatile de carne, paine, mar etc. Nu le taiati in bucati foarte mici si nu le pisati.


Dezvoltare cognitiva


Desenati un cerc ca model, apoi puneti-l pe copil sa-l deseneze si el. Invatati-l denumirea figurii geometrice.


3 ani si 6 luni- 4 ani


Dezvoltare neuro-motorie


Sariti pe loc de 7-8 ori, tinand picioarele stranse. Spuneti copilului sa faca la fel. Daca nu tine picioarele apropiate, proba nu este reusita. Daca nu reuseste, faceti in mod repetat cu el acest exercitiu.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Stati in picioare in fata copilului care sta si el la fel. Spuneti-i: “Arata-mi gura ta, piciorul tau, parul tau, burta ta”. Daca nu stie, invatati-l partile corpului.


Dezvoltare limbaj


Copilul trebuie sa inceapa sa puna intrebari, incepand cu: “unde, cand, de ce”.


Dezvoltare socio-afectiva


Daca il duceti la gradinita ar trebui sa nu planga si sa ii placa sa se joace cu ceilalti copii. In plus, ar trebui sa manance acolo, fara sa “faca mofturi”.


Dezvoltare cognitiva


Spuneti copilului: “Eu voi spune cateva numere si tu le vei zice dupa mine”. Spuneti doar un numar: “cinci”. Copilul trebuie sa repete: “cinci”. Spuneti doua numere: “sapte, noua”. Copilul trebuie sa repete: “sapte, noua”. Spuneti trei numere: “trei, doi, cinci”. Copilul trebuie sa reproduca corect dupa o singura pronuntare a dumneavoastra serile de cifre. Daca nu reuseste, repetati cu el mai multe serii de numere diferite.


4 ani- 4 ani si 6 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Stati in picioare in fata copilului care sta si el in picioare. Tineti bratele lipite de corp si un picior in fata celuilalt. Picioarele trebuie sa fie corect asezate, calcaiul piciorului din fata trebuie sa atinga varful piciorului din spate. Spuneti-i copilului: “Stai si tu ca mine fara sa misti bratele”. Trebuie sa stea asa 10 secunde. Daca nu reuseste, nu va nelinistiti, dar aveti grija sa stea linistit la masa, in fata televizorului etc si sa nu fuga in loc sa mearga.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Copilul trebuie sa stea la o masa in fata dumneavoastra. Spuneti-i: “Daca iti arat mainile mele deschise, tu nu faci nimic. Daca iti arat mainile stranse pumn, tu bati din palme”. Daca nu reuseste exersati din nou dupa 6 luni.


Dezvoltare limbaj


Alegeti o imagine simpla si aratati-o copilului. In imagine trebuie sa fie 2 – 3 personaje. Copilul trebuie sa stie sa povesteasca ce vede in imagine.


Dezvoltare socio-afectiva


Copilul se descurca sa se imbrace singur, cu exceptia sireturilor, bretelelor, curelelor, nasturilor, care sunt mai greu de manevrat.


Dezvoltare cognitiva


Copilul trebuie sa stie sa raspunda corect la urmatoarele intrebari: “Ce trebuie sa faci: cand ti-e somn, frig, foame?”


4 ani si 6 luni- 5 ani


Dezvoltare neuro-motorie


Intindeti pe jos un fir de ata sau de sfoara Tineti picioarele apropiate si sariti peste el. Spuneti copilului: “Sari ca mine, cu picioarele alaturate”. Daca nu reuseste faceti in mod repetat, cu el, acest exercitiu.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Desenati pe o foaie de hartie doua linii paralele, una mai mare decat cealalta. Intrebati-l pe copil: “Care este cea mai mare?”. Daca copilul intarzie sa raspunda, spuneti: “Pune degetul pe cea mai mare linie”.


Dezvoltare limbaj


Intrebati-l pe copil: “De ce spalam merele?” Copilul trebuie sa poata explica de ce facem acest lucru.


Dezvoltare socio-afectiva


Copilul trebuie sa stie sa identifice cateva stari afective ale unor personaje din poze. Aratati-i imagini in care personajele plang, rad si intrebati-l ce fac ele.


Dezvoltare cognitiva


Intrebati-l pe copil: “Cu ce taiem painea?” El trebuie sa raspunda corect. La aceasta varsta copilul trebuie sa identifice obiectele familiare lui dupa modul in care acestea sunt intrebuintate.


5 ani- 5 ani si 6 luni


Dezvoltare neuro-motorie


Luati o minge asemanatoare celei folosite la tenis. Aruncati-o in aer si prindeti-o cu o mana. Dati-i-o copilului si spuneti-i: “Incearca sa faci si tu ca mine”. Trebuie sa reuseasca la cinci incercari din opt. Daca el esueaza si dupa 5 ani si 3 luni, puneti-l sa se joace mai des cu mingea.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Copilul trebuie sa stie si sa indice cu usurinta care este mana dreapta / mana stanga si ochiul drept / stang.


Dezvoltare limbaj


La aceasta varsta copilul poate invata cu usurinta o poezie de 2 – 3 strofe. El trebuie sa o recite cu gesturi si mimica adecvate.


Dezvoltare socio-afectiva


Copilul invata sa fie politicos, foloseste formule verbale pentru a saluta persoanele cunoscute.


Dezvoltare cognitiva


Poate sa sorteze obiecte, la cerere, dupa marime sau dupa apartenenta la o categorie: fructe, animale etc.


5 ani si 6 luni- 6 ani


Dezvoltare neuro-motorie


Legati un fir de ata sau de sfoara de un picior al unui scaun la departare de 20 de centimetri de pamant. Celalalt capat al sforii tineti-l dumneavoastra cu mana. Spuneti-i copilului: “Sari cu picioarele alaturate peste sfoara” Picioarele trebuie sa fie bine lipite nu unul in fata altuia. Daca nu reuseste, faceti cu el exercitii de acest fel.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Copilul stie sa identifice si sa denumeasca corect momentele zilei: dimineata, dupa-amiaza, seara.


Dezvoltare limbaj


Copilul povesteste cu usurinta diferite intamplari, situatii pe care le-a trait.


Dezvoltare socio-afectiva


Copilului ii plac jocurile cu roluri, cu reguli, dar si jocurile in care el inventeaza roluri si reguli.


Dezvoltare cognitiva


Copilul identifica dupa utilitate obiecte mai putin familiare. De exemplu, cu ce ne aparam de ploaie.


6ani- 7 ani


Dezvoltare neuro-motorie


Asezati copilul la o masa. Puneti 20 de monezi de 1.000 de lei pe masa. Spuneti-i copilului: “Pune monezile intr-o cutie, una cite una”. Copilul trebuie sa reuseasca in maxim 70 de secunde. Daca el esueaza, trebuie sa faca mai multe activitati manuale.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Desenati un romb. Dupa model, copilul trebuie sa reuseasca sa-l copieze.


Dezvoltare limbaj


Copilul vorbeste folosind fraze, stie sa explice regulile unui joc si sa spuna o poveste.


Dezvoltare socio-afectiva


Copilului ii place sa fie tratat cu incredere si sa i se incredinteze diverse sarcini. De exemplu: sa cumpere paine, ziarul etc.


Dezvoltare cognitiva


Aratati-i copilului cateva imagini cu obiecte sau fiinte care sa fie desenate incomplet. De exemplu: un cal caruia ii lipseste un picor, o camasa careia ii lipseste o maneca etc. Copilul trebuie sa spuna ce lipseste din imagine.


7 ani- 8 ani


Dezvoltare neuro-motorie


Stati in picioare in fata copilului care sta si el in picioare. Alaturati calcaiele, distantati varfurile picioarelor, asezati-va pe vine fara sa miscati picioarele si indepartati bratele de corp, precum aripile de avion. Spuneti-i copilului: “Stai si tu ca mine, si ramai asa tinand ochii inchisi”. Copilul trebuie sa ramana asa zece secunde. Daca la 7 ani si 6 luni copilul esueaza la aceasta proba, puneti-l sa faca mai multe exercitii fizice si indeosebi, exercitii de mentinere a echilibrului.


Dezvoltare senzorial-perceptiva


Stati impreuna cu copilul la doi metri de un scaun, intr-o camera. Spuneti-i copilului: “Te vei aseza unde vrei tu, dar scaunul trebuie sa fie in fata ta, iar eu trebuie sa fiu la stanga ta”. Copilul trebuie sa se descurce singur fara ajutor. Daca nu reuseste, invatati-l sa se descurce tinand cont de doua dimensiuni ale spatiului, apoi de trei dimensiuni. Daca tot nu reuseste la aceste probe, consultati un kinetoterapeut pentru copii. Organizarea spatiului este foarte importanta pentru matematica (geometrie).


Dezvoltare limbaj


La 8 ani, copilul trebuie sa stie sa scrie. Daca ceea ce scrie el este lizibil, este suficient. Daca nu scrie lizibil ci tremurat, nesigur si uneori incorect consultati un logoped.


Dezvoltare socio-afectiva


Copilul trebuie sa stie sa se descurce singur. Trebuie sa-l invatati sa mearga la cumparaturi si sa se plimbe singur. Cu cat va sti mai devreme sa se descurce, cu atat va fi mai bine pentru el. Nu trebuie sa fiti prea protectori pentru ca daca “sufocati” copilul, nu va avea incredere in el.


Dezvoltare cognitiva


La 7 ani copilul trebuie sa stie sa numere de la 20 la 1, descrescator.

 

www.step2ro.com


Teste pentru dezvoltarea copilului

Supravegherea medicală a copilului



Examenul medical profilactic al copilului are ca scop
apre­cierea stării de sănătate a copilului
determinarea grupului de sănătate a copilului
elaborarea regimului zilei: somnul, programul de activităţi
asigurarea alimentaţiei raţionale conform vârstei copilului şi necesităţilor speciale ale acestuia
profilaxia şi tratamentul rahitismului, anemiei, malnutriţiei, stărilor alergice, infectării cu helminţi
vaccinarea copilului conform programului naţional şi indicaţiilor individuale
educaţia familiei despre îngrijirea corectă, alimentaţiea raţională, creşterea şi dezvoltarea copilului, profilaxia maladiilor, condiţiile mediului înconjurător al copilului

 

Examenul medical al nou-născutului prevede
    - vizita medicului de familie la domiciliul copilului în primele 3 zile după externarea din maternitate
    -
nou-născuţii cu patologie congenitală sunt vizitaţi în 1 zi după externare
Scopurile vizitei medicului
• identificarea factorilor de risc pentru dezvoltarea unor boli la copil
evaluarea componenţei, condiţiilor materiale, menajere, sanitare şi igienice din familia copilului

examenul clinic al nou-născutului
apre­cierea dezvoltării fizice şi psihomotorii a copilului
evidenţierea problemelor de sănătate ale copilului
determinarea grupului de sănătate
elaborarea programului de îngrijire a nou-născutului, regimul zilei
alimentarea copi­lului şi a mamei


Asistenţa medicală a copilului sănătos

I an – vizite profilactice la medicul de familie în fiecare lună
II an
– vizite profilactice la medicul de familie la fiecare 3 luni
III an
– vizite profilactice la medicul de familie la fiecare 6 luni
4-18
ani – vizite profilactice la medicul de familie o dată în an

Consultaţiile profilactice ale specialiştilor

Pediatrul – evaluarea complexă a sănătăţii copilului la perioadele ţintă de vârstă
• controlul profilactic se va face la 1 lună, la 3 luni, 12 luni şi la vârstele ţintă (3 ani, 7 ani, 11 ani, 14 ani, 18 ani)
examenul clinic include
    -
acuzele părinţilor
    -
evaluarea greutăţii, taliei, perimetrului craniului şi toracelui, fontanelele, termometria
    -
evaluarea stării pielii şi mucoaselor vizibile
    -
determinarea dezvoltării fizice şi psihomotorii
    -
oferirea recomandaţiilor în îngrijirea, alimentaţia, călirea şi vaccinarea copilului
    -
în caz de diagnosticare a unor patologii se vor indica analizele necesare, consultaţiile altor specialişti sau se va îndrepta în spital


Neurologul pediatru – diagnosticul şi tratamentul maladiilor sistemului nervos şi a dereglărilor funcţionale la copii

controlul profilactic se va face la 3 luni, 12 luni şi la vârstele ţintă
examenul clinic include
    -
aprecierea reacţiilor copilului la ceea ce se întâmplă în jur, dezvoltarea vorbirii, mişcărilor, mersului
    -
oferă recomandaţii pentru prevenirea bolilor sistemului nervos
Când este nevoie de consultat neurologul
pentru sugar
    - copil neliniştit, dereglarea somnului (tresărit în somn, treziri frecvente)
    -
tremorul mânuţelor, picioarelor şi/sau a bărbiei în timpul somnului sau în timpul jocului, alimentaţiei
    -
regurgitaţii frecvente şi voluminoase
    -
în poziţia „copăcel” stă în degete
    -
convulsii la febră
    - traume cranio-cerebrale acute sau în trecut
pentru copilul mare
    -
tulburări ale somnului, adormire dificilă
   
- retard în dezvoltarea motorie şi a vorbirii, ticuri
    -
copilul se plânge de dureri de cap, ameţeli, pierderea conştiinţei
    -
urinarea în timpul somnului
    -
oboseală crescută, copilul nu-şi poate concentra atenţia la un anumit lucru, joacă
    -
sângerări din nas
    -
traume cranio-cerebrale

Chirurgul pediatru – medic responsabil de diagnosticul, tratamentul bolilor care necesită intervenţii chirurgicale

• controlul profilactic se va face la 3 luni, 12 luni şi la vârstele ţintă
Când este nevoie de consultat chirurgul
    -
traume, mişcări incompete sau dureroase în articulaţii
    -
dureri abdominale acute, inapetenţă, greaţă, vome
    -
modificări ale pielii
    -
hernii



Ortopedul pediatru – asigură profilaxia şi corecţia deformaţiilor scheletului osos şi muşchilor la copii
control profilactic se va face la 3 luni, 12 luni; la vârstele ţintă

Când este nevoie de consultat ortopedul

pentru sugar
    -
lungime diferită a picioarelor în poziţie culcată
    -
torticolis – copilul întoarce şi înclină capul în aceeaşi parte, spre acelaşi umăr
    -
în poziţia „copăcel” stă pe marginea externă sau internă a tălpii
    -
deformarea picioarelor în valgus (în „X”) şi varus (în „O”)
pentru copilul mare
    -
picior plat
    -
deformaţii ale coloanei vertebrale şi dureri de spate
    -
dereglări de mers
    -
asimetria umerilor, gheb
corecţia – masaj şi gimnastică curativă, proceduri acvatice

Otorinolaringologul (ORL) – diagnosticul, tratamentul şi profilaxia patologiei urechii, nasului, nazofaringelui (gâtului)
control profilactic la 12 luni şi la vârstele ţintă

Când este nevoie de consultat medicul ORL

    - copilul nu suge pieptul, din biberon, plânge, este neliniştit
    -
respiraţie prin nas dificilă, respiraţie cu gura deschisă
    -
tuse, răguşirea vocii
    -
dureri în ureche
    -
nu reacţionează la sunet, la glasul celor din jur
    -
corpi străini în cavitatea urechii, în nas, faringe
    -
miros neplăcut din ureche


Oftalmologul pediatru – diagnosticul şi tratamentul patologiei ochilor
control profilactic se va face la 3 luni, 12 luni (fixarea şi urmărirea obiectelor cu privirea) şi la vârstele ţintă

Când este nevoie de consultat oftlamologul

    -
eliminări din ochi, lacrimare crescută, înroşirea ochilor, urcior
    -
devierea sau încrucişarea privirii
    -
pleoape coborâte
    -
nu urmăreşte obiectul la vârsta de 2 luni (la distanţa 15-25 cm de la faţa copilului)
    - c
opilul întoarce capul, dar nu urmăreşte obiectul cu privirea
    - traume ale ochilor, corpi străini (necesită ajutor urgent)


Stomatologul

control profilactic la 12 luni şi la vârstele ţintă








Cardiologul pediatru
– control profilactic, diagnosticul şi tratamentul patologiei sistemului cardio-vascular (inima, şi vasele sanguine)
• va fi consultat
la indicaţii medicale determinate de către medicul de familie şi de pediatru

Când este nevoie de consultat cardiologul

    - învineţirea mânuţelor, picioarelor, oboseală rapidă în timpul alimentaţiei, apatie, adaos în greutate insuficientă
    -
copilul mai mare prezintă dureri în regiunea cordului, oboseală crescută
    - d
ureri în regiunea articulaţiilor, mărirea în dimensiuni şi înroşirea pielii în regiunea articulaţiilor
    -
după unele boli infecţioase (scarlatină, angină)

Supravegherea medicală a copilului
Igiena microclimatului din camera copilului

Temperatura aerului din încăpere
• confortul termic al copilului, favorizează fortificarea sănătăţii prin călire
odată cu creşterea copilului, temperatura din cameră trebuie coborâtă treptat
    - pentru nou-născut   22˚ 25˚C
    - pentru copilul sugar  20˚ 22˚C
    - pentru copilul mic     18˚ 20˚C
temperatura înaltă în camera copilului duce la o transpiraţie crescută a copilului cu risc de răcire la curentele de aer rece
aerul fierbinte şi uscat determină uscarea tegumentelor (pielii) şi mucoaselor cu dezvoltarea infecţiilor sistemului respirator, scăderea rezistenţei organismului
temperaturile scăzută (<18˚C) din încăperea copilului pot favoriza suprarăceala copilului, dezvoltarea bolilor infecţioase ale sistemului respirator, nefro-urinar

Recomandaţii igienice pentru regimul termic din încăperi
în perioada rece a anului temperatura din cameră se menţine cu ajutorul surselor termice de căldură (caloriferele, convectoarele pe apă cu înveliş de protecţie), se interzice utilizarea convectoarelor cu gaz
pe parcursul somnului de noapte temperatura aerului poate fi micşorată cu 1-2˚C
în perioada caldă a anului, zilele de caniculă, temperatura din mediul intern se optimizează prin intermediul climatizatoarelor, care într-un regim automat asigură un regim termic constant, normal
ventilatoarele pentru aerul din încăperi sunt o soluţie mai puţin eficientă şi cu riscuri pentru suprarăcirea copilului transpirat
camera copilului se va aerisi zilnic; în perioada de toamnă-iarnă aerisirile se efectuează de 4-5 ori cu durata de 10-15 min, reducerea temperaturii cu 2-3˚C certifică o calitate bună a aerisirii; aerisirea prin curent se va face în lipsa copilului în cameră (este de 7 ori mai eficientă decât deschiderea geamului, oberlihtului) în perioada caldă a anului este binevenită aerisirea continuă (ferestruică sau geamul deschis), dar fără curenţi în odaia copilului, sau aerisiri mai frecvente prin deschiderea geamului

Umiditatea aerului

• umiditatea aerului determină calitatea aerului din camera copilului

    - umiditatea optimală a aerului 40-55%

aerul uscat afectează mecanismele locale de protecţie antiinfecţioasă şi de curăţire a aerului (din căile respiratorii superioare)
    - provoacă apariţia tusei uscate iritative
umiditatea sporită a aerului din încăperi
    - provoacă apariţia tusei umede

    - în condiţii de umezeală sporită în încăperi se dezvoltă mucegai care are un potenţial alergizant înalt cu riscuri pentru apariţia astmul bronşic


Recomandaţii igienice pentru umiditatea din încăperi

sursele umidităţii în încăperi: aerul expirat de copil şi adulţi, animalele de casă, vaporii de la camera de baie, din bucătărie, pereţii umeziţi
aerisirea încăperilor reduce umiditatea aerului (excepţie – zilele ploioase)
climatizatorul este soluţia ideală pentru asigurarea regimului optimal al umidităţii aerului în camera copilului
aerul uscat din odaia copilului poate fi optimizat prin surse de apă instalate lângă caloriferul cald, sobă

Curăţenia camerei copilului
• trebuie asigurată zilnic, de preferinţă în absenţa lui, pentru a evita inhalarea prafului
se va şterge praful de pe toate suprafeţele cu un şerveţel umed
podeaua se va spăla cu soluţii speciale sau cu săpun (nu se recomandă măturarea)
mobilierul camerei va fi redus la strictul necesar (pătutul, masa de schimbat scutece, iar pentru copii mai mari un colş cu jucării, un scăunel, o măsuţă)
în camera copilului ne se fumează, nu se usucă haine şi nu se pregăteşte mâncarea, acţiunile nocive ar putea provoca sensibilitate crescută la infecţii respiratorii, reacţii alergice
nu se admite intrarea în camera copilului a animalelor domestice, care pot fi purtătoare de paraziţi, fiind un risc crescut pentru infecţii, dar şi pentru reacţii alergice, astm bronşic
se evită staţionarea pentru timp îndelungat a adulţilor şi se interzice aflarea persoanelor bolnave în încaperea copilului

Îngrijirea copilului sănătos

Exemplul de regimul zilei pentru copilul sănătos de 1-2,5-3 luni

Temperatura aerului în încăpere

22°C

Spălarea pe faţă, băiţe igienice locale

Temperatura apei 28°C

Alimentaţie

Ora 6

Perioada de veghe

Ora 6-7

Somn, se poate şi la aer liber

De la 7-9, temperatura aerului de la -15 până 30°C (durata somnului la aer liber se măreşte treptat)

Alimentaţie

Ora 9

Perioada de veghe

Ora 9-10

Somn, se poate şi la aer liber

Ora 10-12

Alimentaţie

Ora 12

Perioada de veghe

Ora 12-13

Somn

Ora 13-15

Alimentaţie

Ora 15

Perioada de veghe

Ora 15-16

Somn

Ora 16-18

Alimentaţie

Ora 18

Perioada de veghe

Ora 18-19

Somnul nocturn

Ora 19-6

Băi igienice ale copilului

Temperatura apei 36-37°C, durata 5-6 minute, la 2045

Alimentaţie

21

Alimentaţie nocturnă

24 (sau ora 3)

La fiecare schimbarea hainelor

Băi de aer 5-6 minute

 

Exemplul de regimul zilei pentru copilul de la 2,5-3 luni până la 5-6 luni

Temperatura aerului în încăpere

20-22°C

Spălarea pe faţă, băiţe igienice locale

Temperatura apei 25-26°C

Alimentaţie

Ora 6

Perioada de veghe

Ora 6-730

Somn, se poate şi la aer liber

De la 730-930, temperatura aerului de la -15 până 30°C (durata somnului la aer liber se măreşte treptat)

Vara – băi solare

2-3 ori/zi, câte 5-6 minute – razele solare dispersate

Alimentaţie

Ora 930

Perioada de veghe

Ora 930-11

Somn, se poate şi la aer liber

Ora 11-13

Alimentaţie

Ora 13

Perioada de veghe

Ora 13-1430

Somn

Ora 1430-1630

Alimentaţie

Ora 1630

Perioada de veghe

Ora 1630-18

Somn

Ora 18-20

Băi igienice ale copilului

Temperatura apei 36-37°C, durata 5-6 minute, cu abluţiuni cu apă de temperatura 34-35°C, la 1945

Alimentaţie

20

Somnul nocturn

2030-6

Alimentaţie nocturnă

2330 (sau ora 2)

La fiecare schimbarea hainelor

Băi de aer, timp 6-8 minute

Exemplul de regimul zilei pentru copilul de la 5-6 luni până 9-10 luni

Temperatura aerului în încăpere

20-22°C

Spălarea pe faţă, băiţe igienice locale

Temperatura apei 20-24°C

Alimentaţie

Ora 7

Perioada de veghe

Ora 7-9

Somn, se poate şi la aer liber

De la 9-11, temperatura aerului de la -15 până 30°C (durata somnului la aer liber se măreşte treptat)

Vara – băi solare

2-3 ori/zi, câte 10 minute – razele solare dispersate

Metode de călire prin frecţii

Timp 7-10 zile cu mănuşa de flanelă uscată, până înroşirea uşoară a pielii, apoi frecţii umede cu apă de 35°C, cu scăderea treptată a temperaturii până 30°C

Alimentaţie

Ora 11

Perioada de veghe

Ora 11-13

Somn, se poate şi la aer liber

Ora 13-15

Alimentaţie

Ora 15

Perioada de veghe

Ora 15-17

Somn

Ora 17-19

Alimentaţie

Ora 19

Perioada de veghe

Ora 19-21

Băi igienice ale copilului

Temperatura apei 36-37°C, cu abluţiuni cu apă de temperatura 34-35°C,  2030

Somnul nocturn

21-7

Alimentaţie nocturnă

23

 

Exemplul de regimul zilei pentru copilul de la 9-10 luni până la 1 an

Temperatura aerului în încăpere

20-22°C

Sculare

Ora 7

Spălarea pe faţă, băiţe igienice locale

Temperatura apei 20-24°C

Micul dejun

Ora 730

Perioada de veghe - jocuri

Ora 8-930

Somn la aer liber

De la 930-12, temperatura aerului de la -15 până 30°C (durata somnului la aer liber se măreşte treptat)

Sculare, tualeta tegumentelor, dejun

Ora 12

Jocuri, plimbări

1230-15

Vara – băi solare

2-3 ori/zi, câte 10 minute – razele solare dispersate

Metoda de călire prin frecţii

Timp 7-10 zile cu mănuşa de flanelă uscată, până înroşirea uşoară a pielii, apoi frecţii umede cu apă de 35°C, cu scăderea treptată a temperaturii până 30°C

Igiena mâinilor, prânzişor

Ora 15

Somn la aer liber

Ora 1530-17

Sculare, tualeta tegumentelor, jocuri

Ora 17-19

Igiena mâinilor, cina

Ora 19

Băi igienice ale copilului

Temperatura apei 36-37°C, cu abluţiuni cu apă de temperatura 34-35°C, 1945

Somnul nocturn

20-7

 

Regimul zilei

Te-ai intrebat deseori daca micutul tau este sau nu dependent de tine, sau doar timid? Multi parinti se confrunta cu situatia in care cel mic refuza sa faca orice in absenta unui parinte. Daca nu esti convinsa daca cel mic este sau nu dependent de tine, noi ti-am pregatit cateva situatii "problematice" si ce anume ar trebui sa faci sa remediezi totul, in cel mai scurt timp.

 

 




Situatia 1


Ti s-a intamplat sa il duci la gradinita si sa-l apuce plansul? Oricat de mult ai incerca sa-l linistesti, cel mic nu vrea sa inteleaga ca trebuie sa pleci la serviciu.

 

Ce trebuie sa faci:


In fiecare dimineata, in drum spre serviciu, discutati ce va face fiecare in ziua respectiva. Incearca sa-l incanti spunandu-i ca se va simti bine la gradinita, se va juca dupa pofta inimii si va invata lucruri noi. Iar seara, dupa toata aceasta zi plina de peripetii, veti petrece timpul impreuna acasa: sa va jucati si sa va povestiti ce a facut fiecare la "serviciu".

 

Situatia 2


Ai sesizat ca, atunci cand mergeti in parc, cel mic prefera sa stea langa tine decat sa se joace cu ceilati copii.


Ce trebuie sa faci:


Cand vezi ca se indreapta din nou spre tine, dupa ce l-ai lasat la leagane sau la groapa de nisip, cauta-ti o ocupatie. Fie ca vorbesti la telefon sau cu o alta mamica necunoscuta pentru cel mic, fie ca citesti, incearca sa-l ignori. Astfel, prichindelul tau va fi nevoit, incetul cu incetul, sa intre in vorba cu ceilalti micuti. Apoi, pentru a-l asigura ca esti langa el si sa nu se simta parasit, te poti "imprieteni" si tu cei mici si sa va jucati impreuna.

 

Situatia 3


Atunci cand inviti acasa alte cupluri cu prichindei, cel mic nu vrea sa pleci de langa el, chiar daca se joaca impreuna cu ceilalti nazdravani.

 

Ce trebuie sa faci:


Daca vezi ca mereu plange sau vine dupa tine cand iesi din camera de joaca, incearca sa-l avertizezi inainte ca vei pleca pentru 10 minute din camera. Asigura-l ca te vei intoarce si, sub nicio forma, nu te intoarce mai tarziu de cele 10 minute promise! Astfel, copilul va avea incredere in ceea ce ii spui si nu se va simti parasit. Pe parcurs, poti mari intervalul in care esti plecata din camera.

Este cel mic dependent de tine?

    La nastere, dimensiunea capului reprezinta un sfert din inaltimea bebelusului. Perimetrul cranian este de aproximativ 35,5 cm si va creste foarte mult in primele luni de viata ale copilului.
Craniului sugarului este compus din mai multe oase, mentinute impreuna de suturi. Intre placile osoase se gasesc spatii neosificate care poarta denumirea de fontanela. Cele doua fontanele (anterioara si posterioara) se vor inchide progresiv la aproximativ 1 an. Astfel se explica deformarile care apar uneori in timpul nasterii.


Evolutia perimetrului cranian de la nastere pana la 1 an:

 

Varsta Perimetrul cranian (cm)
nastere 35 cm
5 luni 41 cm
1 an 47 cm

 

Aceste cifre sunt aproximative, insa o diferenta de peste 2 cm necesita un consult medical.

Perimetrul cranian

 Greutatea la nastere

 

 

Dezvoltarea normala a bebelusului poate fi controlata si supravegheata prin cantarirea regulate la cabinetul medical luna de luna sau chiar cu un cantar acasa la tine.

Cresterea in greutate mai lenta decat cea corespunzatoare varstei, oprirea sau scaderea in greutate atrag atentia asupra unei stari patologice sau a unei greseli de alimentatie ce trebuie atent luata in considerare de catre medical tau pediatru.Greutatea medie a nou nascutului la termen este de 3000 g, cu variatii intre 2500 - 4500g. Copiii cu greutatea la nastere (Gn) cuprinsa intre urmatoarele valori se clasifica in felul urmator:

- 2500-2800g - subponderali;
- peste 4500g - supraponderali;
- sub 2500 g - copii cu greutate mica la nastere

Dupa nastere, nou-nascutul scade in greutate in primele 4-5 zile cate 200-300g (7-10%) din greutatea sa, urmand ca in urmatoarele 4-5 zile sa ajunga la greutatea initiala. Aceasta scadere in greutate se numeste scaderea fiziologica in greutate si se intampla din cauza pierderilor necompensate prin eliminare de urina si meconiu, distructie de hematii si leucocite, dar mai cu seama din cauza regimului de foame si sete la care este supus nou nascutul in primele zile de viata. Dupa recastigarea greutatii pierdute, se poate foarte usor observa o schimbare in sensul acesta.

Iata schema pe care o putem urmari in a determina daca bebelusul tau este hranit cum trebuie:

unile I, II, III, IV - 750g/luna =3000g - la 4 luni G = 6000g;

lunile V, VI, VII, VIII - 500g/luna=2000g - la 8 luni G = 8000g;

lunile IX, X, XI, XII - 250g/luna =1 000g - la 12 luni G =9000g.

Se admit variatii in plus sau in minus de 100 g.

 


Cresterea staturala



· 0 -3 luni - 3 cm/luna;

· 4-6 luni - 2 cm/luna;

· 7-12 luni - 1 cm/luna;

· intre 1-2 ani creste cu aproximativ 1 cm/luna ;

Nu se fac consideratii asupra inaltimii definitive a unei fiinte umane dupa modul cum creste in primul an de viata. "Saltul" definitiv al inaltimii survine la pubertate, intre 11 si 16 ani.

Cresterea in greutate si lungime

Iata 5 idei de jocuri care-l ajuta pe micutul tau sa-si dezvolte memoria, sa asocieze sunetele cu obiectele  care le produc si, nu in ultimul rand, sa-si dezvolte increderea de sine:  

 

1. De unde vine sunetul?

Copilul paraseste camera, moment  in care programezi desteptatorul sa sune dupa 2 sau 3 minute, timp in care il ascunzi intr-un sertar sau sub pat. Dupa ce l-ai ascuns, cheama copilul in camera si asteptati sa sune ceasul. Treaba lui este sa gaseasca ceasul dupa sunet.


Jocul este simplu si este destinat copiilor de 3 ani, in vederea asocierii sunetului cu locul in care se afla obiectul care produce respectivul zgomot.

 

2. Loteria zgomotelor

De aceasta data, trebuie sa inregistrezi zgomotele produse de o masina care porneste, o poarta care zcartaie, zgomotul trenului care paraseste gara, zgomotul produs de apa care curge sau vocile de la televizor. Pentru fiecare dintre aceste zgomote, pregateste o imagine cu obiectul care il produce. Cand aude sunetul, copilul trebuie sa aleaga imaginea corespunzatoare.


Jocul ii permite copilului sa-si dezvolte auzul, sa faca asocieri intre sunete si obiecte si ii stimuleaza memoria. Este indicat pentru copiii de 4 ani, dar, cu putin ajutor din partea ta, poate fi potrivit si pentru un copilas de 3 ani.


3. Sunetele identice

Pentru copiii care au 4 sau 5 ani, iti propun urmatorul joc: umple doua cutii mai mici cu orez, alte doua cu pietricele, altele cu vata, altele cu boabe de fasole si alte doua cu nisip. Copilul trebuie sa aseze cutiile pe perechi, pe baza sunetului pe care-l aude cand scutura cutiile.


Jocul stimuleaza memoria micutului tau si ii dezvolta auzul.

4. Plimbarea de seara si sunetele

Acest joc este mai interesant daca este initiat cand plecati in vacanta la munte sau la mare. Cand se intuneca, ia-ti copilul la o scurta plimbare si invata-l sa asculte sunetele produse de valurile marii, de pescarusi sau fosnetul frunzelor.

 

Jocul va fi cu atat mai interesant, cu cat locatia ofera o gama mai bogata de sunete care-i suscita interesul. Este destinat copiilor de 4-5 ani.


5. Jocul gustului

Stoarce mai multe fructe si pune sucul in cate un paharel, apoi invita-ti micutul la o degustare. Pe masura ce analizeaza culoare si gustul sucului, el trebuie sa-ti indice fructul din care este facut.


Copilasii vor fi incantati de acest joc delicios, iar tu ii vei obisnui sa consume fructe.

 


                                                                                                                                                             


5 idei de jocuri pentru copiii de 3-5 ani

 

 

Calculatorul poate ajuta la dezvoltarea unor abilitati la copii, ce tin de gandire, creativitate, inteligenta numerica sau verbala etc. Dar decizia de a-i permite copilului accesul la calculator trebuie luata cu multa intelepciune. Cred ca ai auzit multi parinti laundandu-se ca au un copil care este as in calculatoare si ca nu-l mai pot dezlipi ore intregi de calculator! Da, e bine ca un copil sa lucreze la calculator, dar totul cu masura si sub strictul control al parintilor. Pana la urma „Est modus in rebus” (Este o masura în toate), nu-i asa!

• Jocuri pe calculator? Da, dar selectate cu atentie!
• Analizeaza preferintele copilului, interesele lui!
• Daca fiul/ fiica dovedeste a avea o imaginatie bogata, încearca sa i-o canalizezi si spre alte zone de interes, de ex. lectura, compunerea etc. Nu-l lasa sa-si risipeasca aceasta imaginatie numai la calculator.
• Cand mergi sa-i cumperi jocuri electronice, tine seama de varsta copilului, dar si de personalitatea lui: de exemplu, jocurile precum cursele de masini nu sunt usoare pentru copiii mai mici, cer multa îndemanare; un copil activ se va plictisi repede de jocurile de gramatica, de puzzle.
• Cand cumperi un cd cu jocuri, cauta pe cutia lui gradul de violenta si de dificultate al jocului.
• Multe jocuri respecta baremul de evaluare ESRB (Entertainment Software Rating Board). Baremul este impartit pe grupe de varsta: copii mici (EC), adolescenti (K-A), pentru toti €, tineri (T), adulti (M) si doar pentru adulti (AO). Daca acest barem nu este specificat pe cutie, il poti cauta in reviste de specialitate, pe net.
• Ajuta-l sa-si planifice si prioritizeze activitatile astfel incat jocul pe calculator sa nu devina cel mai important lucru.
• Informeaza-te asupra continutului jocurilor video la fel cum faci cu programele TV pe care le urmareste, pentru ca acestea sa fie potrivite varstei sale.
• Joaca-te la randul tau pentru a vedea de ce jocul il atrage atat de tare. Puteti sa va jucati chiar impreuna, vei petrece astfel timpul cu el si va vedea ca nu esti impotriva jocurilor din principiu, ci doar ii vrei binele atunci cand stabilesti limite.
• Propune-i alte tipuri de activitati, atractive pentru el, atunci cand doreste sa se joace pe calculator.
• Stabileste reguli! Program strict si nu jocuri electronice violente. Solutia nu este interzicerea totala, ci dozajul corect!

Cum sa eviti dependenta copilului de calculator.
dependenta copilului de calculator,

Tu si partenerul tau obisnuiati sa va petreceti serile povestind cu prietenii la un pahar sau pregatindu-va pentru un weekend la munte. Acum, tot ce faceti este sa mormaiti ca va e somn si sa impartiti canapeaua pentru o jumatate de ora inainte de a adormi bustean amandoi. Poate fi un pic socant sa descoperiti cat de mult va solicita cel mic si va pune la incercare relatia. Dar sa devii parinte nu inseamna ca totul se va rezuma la a schimba intruna scutecele bebelusului.

Cu cateva masuri care va vor ajuta sa va adaptati noii situatii, poti fi sigura ca ai totul sub control, acum cand nu mai sunteti doi, ci trei. Cand locul baloanelor si florilor este luat de biberoane si scutece, este evident ca relatia voastra va suferi schimbari.


TOTUL SE SCHIMBA

Este normal ca un copil sa iti schimbe total viata. Trebuie sa va obisnuiti cu aceasta noua persoana si cu noile voastre roluri. Daca inainte, voiati sa iesiti in oras si sa stati toata noaptea sau sa dormiti dimineata pana mai tarziu, nu era nici o problema. Cand in viata voastra vine copilul, lucrurile se schimba, stilul de viata e altul si trebuie sa va adaptati. Pentru a mentine un echilibru, trebuie sa ai prioritati. De acum, pe primul loc vine copilul vostru, apoi tu si relatia cu partenerul tau, nu prietenii vostri.

 

MI-E SOMN!

Tot ce va doriti este sa stati macar putin intinsi in pat? Atunci cand sunteti amandoi foarte obositi este recomandat sa incercati beneficiile motaielii. Asteptati ca bebelusul sa atipeasca sau faceti cu randul, lasandu-l pe celalalt sa mearga sa se intinda putin. Pune ceasul sa sune dupa 20 de minute.
Apoi inchide ochii si respira incet si adanc, inspirand, apoi expirand. Iti vei incarca astfel bateriile. Este cel mai bun lucru pe care il puteti face amandoi pentru a va simti odihniti si lucizi.

 

DOAR TU SI PARTENERUL

Chiar daca ai dormit suficient, nu e de ajuns. Este nevoie sa petreci ceva timp si cu partenerul tau. Trebuie sa va faceti timp sa fiti numai voi doi. Sa fiti alaturi ca parteneri, nu numai ca „mami si tati“. Fixati-va acest timp pe care sa il petreceti impreuna. Nu mai petreci ca inainte cateva ore sa te pregatesti sa iesi in oras.
Acum, dupa ce ai hranit copilul si l-ai culcat, iti raman cateva minute sa te aranjezi. Dar merita acest lucru, cand in cele din urma aveti putin timp si pentru voi doi.

DRAGOSTE? NU AZI!

Este normal sa vedeti ca viata voastra sexuala sufera un declin cand incercati sa va adaptati noii situatii. Amandoi sunteti obositi. Lipsa vietii amoroase poate deveni o problema pentru proaspetii parinti. Prioritatea mamei este sa doarma, nu sexul. Dar cum barbatul gestioneaza mai bine stresul prin sex, prin urmare exista deja un mic conflict. Trebuie sa discutati despre ce simtiti in legatura cu acest lucru.

 

SOLUTIA: COMUNICAREA

Pentru a va mentine relatia este bine sa comunicati cum va simtiti in aceasta incercare de adaptare la noua viata cu cel mic. Cuvantul de ordine trebuie sa fie „noi”, „ce vom face noi in legatura cu…?” Partea buna in toata aceasta experienta care va intoarce viata pe dos este ca va apropiati si mai mult. A trece impreuna prin aceasta va consolideaza si mai mult ceea ce aveati inainte: nu sunteti doar iubiti, ci o familie.

Exista viata de cuplu dupa bebe?

Jocul este o activitate ce face parte din viata  noastra si are un rol important in dezvoltarea intelectuala a noului nascut. Chiar daca bebelusul tau nu pare a fi gata de a se juca si de a invata, toate simturile lui sunt pregatite inca din viata intra-uterina sa asimilize orice senzatie, sunet si tot ceea ce se petrece in jurul lui. Pentru inceput, tu, ca parinte, esti universul copilului tau si rolul tau este de a-l face sa se simta in siguranta, iubit si protejat. Ingrijeste-l, zambeste-i si vorbeste-i cu blandete.

 Ce va invata bebelusul tau?

Fata parintelui este prima si cea mai minunata "jucarie". Bebelusul va petrece mult timp studiindu-te cu atentie si aceasta va fi singura distractie de care va avea nevoie pentru inceput. Zambeste si vorbeste cu el tot timpul pentru a se obisnui cu sunetul vocii tale.

Nou nascutul va fi curios si atent la zgomotele din jurul sau dar va acorda o atentie deosebita vocii tale. Foarte repede va invata sa faca legatura intre vocea ta si ceea ce are el nevoie: hrana, caldura, apropiere. Te va asculta tot timpul cu atentie. Reactioneaza cu entuziasm la micile sunete facute de bebelus. Astfel il vei incuraja sa se exprime .

Vei recunoaste cu usurinta cand bebelusul este activ, gata de joaca si pregatit sa invate dar si cand este obosit si ar prefera sa fie lasat de unul singur. Este bine sa se evite suprastimularea noului nascut.

 

Ce poti face tu?

In primul rand bebelusul are nevoie de atentie. Vorbeste cu el, citeste-i si tine-l in brate. Alinta-l si acopera-l cu saruturi. Astfel se va simti aproape de tine si te va recunoaste cu usurinta.

Muzica este o alta metoda de a bucura si de a linisti nou-nascutul. Exista studii care au demonstrat ca bebelusii recunosc anumite sunete, voci, cantece pe care le-au auzit in mod constant inca inainte de a se fi nascut. Chiar daca muzica aleasa de tine nu este una familiara bebelusului, nu va fi nici o problema si aceasta isi va face efectul.

Jucariile nou nascutului trebuie sa fie simple si sa-i stimuleze vederea, auzul si pipaitul. Astazi gasim o mare varitate de jucarii ce produc diferite sunete si lumini, jucarii muzicale si din diferite materiale placute la atingere. Alege jucarii cu culori si modele constrastante, de exemplu: modelele rosii cu negru par sa atraga in mod deosebit atentia bebelusilor. Deoarece vederea nou-nascutului nu este foarte bine dezvoltata, contrastele puternice il vor ajuta sa se focalizeze asupra mediului inconjurator si ii vor mentine interesul pentru o perioada mai indelungata.

Nu-l sufoca cu prea multe jucarii - da-i cate o jucarie o data, prin rotatie. Prea multe il vor suprastimula si va conduce la confuzie.

Jocul nu este doar "joc" pentru bebelusi si copii. Este modalitatea prin care ei invata despre ceea ce exista in jurul lor - despre lume. Iata cateva modalitati de te "juca" cu bebelusul tau dar mai mult ca sigur ca vei gasi sau inventa si alte jocuri care sa placa bebelusului:

  • Asculta muzica si danseaza cu bebelusul. Apropie fata lui de a ta si danseaza incet pe ritmul muzicii . Daca vrei poti canta si tu incetisor.
  • In timp ce el te priveste atinge-i parti ale corpului si spune cum se numesc. Joaca-te sarind de la picior la manuta , de la degete la nasuc.
  • Tine-l in brate si leagana-l de la stanga la dreapta, in sus si in jos pe diferite ritmuri. Atentie la sustinerea capului.

Ce ar trebui sa te ingrijoreze?

Daca ai orice fel de intrebari sau temeri asupra capacitatii de a vedea si de a auzi a bebelusului, trebuie sa te prezinti imediat la doctor. Chiar si nou-nascutii pot fi testati cu echipamente sofisticate daca este necesar. Cu cat este depistata si tratata mai devreme o problema cu atat mai bine pentru bebelus.

Jocul ca metoda de invatare pentru noul nascut

Meconiul. In prima zi dupa nastere ( sau uneori in zilele urmatoare ) materiile fecale ale copilului sunt compuse dintr-un material denumit meconiu,care este negru-verzui,are consistenta moale si este lipicios.Dupa aceea materiile fecale se schimba,devenind maronii si galbui.Cand copilul nu a avut scaun pana la finalul celei de-a doua zile de viata,ar trebui anuntat medicul.

 

Reflexul gastro-colic. La cei mai multi copii scaunele se produc la scurt timp dupa masa datorita faptului ca umplerea stomacului stimuleaza miscarile intregului tub digestiv.Acesta legatura se numeste “reflexul gastro-colic” ( gastro = stomac si colic = intestin). Scaunele apar mai frecvent dupa micul dejun datorita reluarii activitatii gastrice si intestinale dupa inactivitatea prelungita din timpul noptii.

     Uneori acest reflex este foarte activ in primile luni de viata,in special in cazul copiilor hraniti la san,care este posibil sa aiba scaun dupa fiecare masa.Si mai neplacut este cazul anumitor copii care au crampe imediat ce incep sa se hraneasca ( fie la san,fie cu biberonul ) si acest lucru dureaza atat timp cat au mamelonul in gura.Acestoa trebuie lasati cel putin 10-15 minute pentru ca intestinele lor sa se linisteasca,urmand ca dupa aceea sa se incerce din nou hranirea lor.

 

Copiii hraniti la san. Un copil hranit la san poate avea fie multe,fie putine scaune intr-o zi.Cei mai multi dintre ei au multe scaune intr-o zi in timpul primelor saptamani.Unii au chiar scaun dupa fiecare masa.Scaunele au de obicei culoarea galben deschis si pot fi apoase, pastoase,granulare sau pot chiar sa aiba consistenta unei creme.Aproape niciodata scaunul unui copil nu este tare.

     Multi copii hraniti la san ajung sa aiba putine scaune in jurul varstei de 1-3 luni ( acest lucru se produce datorita faptului ca laptele mamei este atat de bine digerat incat reziduul nu este suficient de voluminous pentru a declansa defecatia ). In acest caz,unii dintre copii pot avea chiar si un singur scaun pe zi,unii la 2 zile sau chiar mai rar.Acest lucru poate sa alarmeze un parinte care a ajuns sa creada ca oricine ar trebui sa aiba cel putin un scaun in fiecare zi.Totusi nu trebuie sa va faceti griji in legatura cu asta atata timp cat copilul se simte bine.Scaunele copiilor hraniti la san vor continua sa fie la fel de moi chiar daca se vor produce doar o data la 2-3 zile ( sau chiar mai rar )

 

Copiii hraniti artificial. Copiii hraniti cu lapte praf au de obicei 1-4 scaune pe zi la inceput (uneori por avea si 6).Pe masura ce cresc mai mari,acest numar tinde sa scada la 1-2 pe zi.Scaunele copiilor hraniti artificial sunt de cele mai multe ori pastoase si au o culoare galben pal sau cafenie.Totusi,in anumite cazuri scaunul seamana intotdeauna cu o omleta (bucati agglomerate care se gasesc intr-un material de consistenta mai scazuta).Numarul si culoarea materiilor fecale nu sunt importante cand consistenta lor este buna (moale,insa nu apoasa) si copilul se simte bine si creste constant in greutate.

     Cea mai frecventa tulburare intestinala in cazul copiilor care sunt hraniti cu lapte de vaca este tendinta de a avea scaune tari.Unii copii hraniti artificial pot avea scaune neformate,de culoare verzuie in primile luni.Daca scaunele sunt de fiecare data doar putin moi decat ar fi normal,atunci ele pot fi ignorate,cu conditia ca bebelusul sa se simta bine,sa castige in greutate corespunzator si ca doctorul sau sora medicala sa nu gaseasca nimic in neregula.

 

Efortul din timpul defecatiei. Unii copii care au scaune rare incep sa impinga si se chinuie mut atunci cand au trecut 2-3 zile; cu toate acestea scaunele lor – atunci cand reusesc sa-l aiba – este moale si de aspect normal.Aceasta situatie nu este constipatie – materiile fecale nu sunt tari.Eu cred ca problema se datoreaza unei coordonari nepotrivite.Copilul impinge cu un set de muschi si se opune cu un alt set,astfel incat nimic nu se petrece cu exceptia faptului ca el depune un efort mare.Pe masura ce sistemul nervos al copilului se maturizeaza,problema va disparea.Uneori adaugarea a 2-4 lingurite de piure de prune la dieta zilnica poate fi de ajutor si poate face ca scaunele copilului sa fie mai regulate,cu toate ca bebelusul nu are inca nevoie de mancare solida.Medicamentele nu sunt necesare si este cel mai bine daca nu folositi supozitoare sau clisme,altfel este posibil ca intestinile copilului sa devina dependente de ele.Incercati sa rezolvati problema cu prune sau cu suc de prune.

 

Schimbari ale aspectului materiilor fecale. Veti vedea ca nu conteaza daca scaunele unui copil sunt intotdeauna putin diferite de scaunele altor copii,atata timp cat fiecare dintre ei se dezvolta bine.Este mult mai probabil sa existe o semnificatie reala si ar trebui sa discutati cu medical dumneavoastra atunci cand scaunele sufera modificari semnificative.De exemplu,scaunele de culoare verde pot sa apara atat in cazul copiilor hraniti la san cat si copiii hraniti cu formule artificiale.Daca scaunele sunt mereu verzui si copilul este bine,nu trebuie sa va faceti griji in legatura cu asta.Daca inainte scaunele erau pastoase si dintr-o data devin mai moi,cu cocoloase si apar mai frecvent,ar putea fi vorba de un puseu de indigestie sau de o infectie intestinala usoara.Daca scaunele devin complet neformate,sunt dese,au culoare verde si mirosul lor se modifica,in acest caz este aproape sigur vorba de o infectie intestinala care poate fi fie usoara fie severa.

     In general,modificarile numarului si a consistentei scaunelor sunt mai importante decat modificarile de culoare.Un scaun in contact cu aerul isi poate schimba culoarea catre maroniu sau verzui.Acest lucru nu are nici o importanta.

     Mucusul din materiile fecale este foarte frecvent atunci cand copilasul are diaree.Acest lucru inseamna doar ca intestinele sunt irritate.In mod similar,mucusul poate fi prezent in timpul unei indigestii.De asemenea poate sa provina din tubul digestiv superior,mai precis din gat si din bronhii,on cazul in care copilasul este racit sau daca este vorba despre un nou-nascut sanatos;unii copii pot forma o mare cantitate de mucus in primile saptamani de viata.Atunci cand la dieta copilului este adaugata o leguma noua (si mai putin frecvent in cazul in care sunt introduse alte alimente), o parte din aceasta poate fi regasita in scaun avand exat aspectul initial (nu a fost digerata). Daca alimentul cauzeaza si semen de iritatie – cum ar fi scaun moale si cu mucus – dati-i copilului o cantitate mult mai mica data viitoare.Daca nu exista semne de iritatie,puteti sa continuati cu o cantitate mai mica sis a cresteti cantitatea treptat pana cand intestinele copilului devin capabile sa digere alimentul mai bine.Sfecla poate face ca scaunul copilului sa fie de culoare rosie.

     Mici dare de sange pe suprafata materiilor fecale provin de obicei de la nivel unei fisuri anale produsa de materiile fecale tari.Sangerarea nu este grava,insa medicul ar trebui oricum instiintat astfel incat constipatia copilului sa fie tratata prompt.

     Cantitatile mai mari de sange care se pot gasi in materiile fecale sunt rare si se pot datora unor malformatii intestinale,diareii severe sau invaginatiei intestinale.Medicul ar trebui sa fie chemat imediat sau copilul trebuie dus rapid la spital.

Scaunele copilului

Petreceti timp impreuna cu copilul dumneavoastra.

    Fiti prietenoasa cu copilul dumneavoastra de fiecare data cand sunteti cu el.Aceasta va intelege cat de mult va pasa de el si cat de mult va iubeste la randul sau atunci cand il hraniti,ii faceti baie,il imbracati,ii schimbati scutecele,il tineti in brate sau pur si simplu stati in aceeasi camera cu el.Atunci cand il tineti in brate sau cand faceti tot felul de sunete la adresa lui,cand ii aratati ca dumneavoastra considerati ca el este cel mai frumos copil din lume,aceste lucruri fac ca spiritul sau sa se dezvolte exact la fel cum oasele sale se dezvolta datorita faptului ca mananca lapte. Acest lucru pare a se intampla atunci cand noi,adultii,incepem sa vorbim instinctiv ca si copiii si ne clatinam capul atunci cand salutam un copil,chiar daca in alte circumstante suntem demni si poate nu chiar atat de sociabili.O problema care apare atunci cand sunteti un parinte fara experienta este aceea ca de obicei considerati aceasta ca pe o slujba in sine si aveti o atitudine prea serioasa,uitand sa va bucurati.In acele momente atat dumneavoastra cat si copilul pierdeti ceva.Evident,nu vreau sa spun ca ar trebui sa va strambati in permanenta la el sau ca va trebui sa jonglati in fata lui mereu.Ma refer la modul bland,lejer de companie care este benefic atat pentru el cat si pentru dumneavoastra.Eu ma refer la acel sentiment confortabil care va umple sufletul atunci cand il tineti in brate,la expresia de multumire si pace deplina care apare pe fata dumneavoastra atunci cand va uitati la el,la tonul bland pe care il are vocea dumneavoastra cand ii vorbiti.

 

Simturile bebelusului. In momentul nasterii,toate simturile copilului dumneavoastra functioneaza ( si da,asa este,ele functioneaza si inainte de nastere ) intr-o masura mai mare sau mai mica.Simtul tactil si kinestezic sunt dezvoltate bine,acest lucru explicand de ce tinutul in brate,leaganatul si infasurarea in haine ( pentru a nu se mai misca ) au un efect calmant atat de puternic.Mirosul este si el bine dezvoltat.Copiii pot detecta mirosul lichidului amniotic inainte de nastere,si foarte curand dupa nastere incep sa prefere mirosul mamei lor. Nou-nascutii pot auzi,insa creierul lor proceseaza semnalele care reprezinta sunetul cu o viteza redusa.Daca soptiti in urechea unui copil,acestuia ii vor trebui cateva secunde pentru a raspunde incercand sa identifice sursa sunetului.Datorita modului in care urechea interna se dezvolta,copiii aud sunetele inalte mai bine si prefera discursurile care sunt lente si muzicale – adica exact modul in care parintii le vorbesc in mod natural.De asemenea,copiii pot sa si vada,insa vederea lor este foarte limitata.Ochii lor focalizeaza cel mai bine la distanta de 25-30 cm,aceasta fiind si distanta pana la fata mamei lor atunci cand aceasta ii hraneste la san.Puteti sa va dati seama cand copilul va vede,iar daca va miscati incet fata dintr-o parte in alta,ochii lui va pot urmari.Copiii prefera sa priveasca fete.Suntem creaturi sociale chiar de la inceput.Ochii copiilor sunt foarte sensibili la lumina.Ei tind sa ii tina inchisi intr-o camera iluminata normal,deschizandu-i atunci cand luminile sunt stinse.

 

Copilul dumneavoastra este o individualitate.Parintii care au mai mult de un copil stiu ca nou-nascutii au propria lor pesronalitate.Unii sunt foarte calmi,altii mult mai agitati.Unii mananca,dorm si au scaun in mod regulat,altii nu.Unii pot face fata unor cantitati crescute de stimulare,altii necesita un mediu linistit,mai intunecos si mai putin aglomerat.Atunci cand copiii sunt alerti,avand ochii deschisi si o privire plina de concentrare,ei obtin informatii despre lumea din jurul lui.Un copil poate fi in aceasta stare de alerta timp de mai multe minute odata; un altul poate fi intermitent intr-o astfel de stare,alternand perioadele de alerta cu perioadele de somnolenta sau agitatie.Atunci cand aveti grija de copil,veti incepe sa va dati seama de cum puteti s ail ajutati sa mentina starile de atentie crescuta: puteti sa-i vorbiti,sa-l atingeti,sa va jucati cu el ( insa nu prea mult).Copilul dumneavoastra va invata la randul lui cum sa va faca mai usor sa intelegeti ce doreste de la dumneavoastra si cand ceea ce-i oferiti este suficient.Veti incepe sa lucrati ca o echipa.Acest proces se produce de-a lungul mai multor saptamani sau chiar luni.

Ingrijirea Copilului

   Sarcina, travaliul si nasterea pot interfera (pentru o perioada ) cu viata sexuala a multor parinti. Catre sfarsitul sarcinii, actul sexual devine inconfortabil sau cel putin solicitant din punct de vedere emotional.


   Dupa nastere, exista o perioada normala de disconfort, recomandarea corpului cu starea lui dinainte de sarcina, modificari hormonale, precum si munca grea, lipsa de somn, oboseala care insotesc ingrijirea unui nou-nascut. Activitatea sexuala poate fi amanata timp de mai multe zile, saptamani sau poate chiar luni. Aceasta stare de lucruri poate fi foarte dificila si pentru libidoul unui barbat. Acesta se poate simti obosit. Pentru unii barbati, schimbarea perspectivei asupra partenerului lor de viata-de la iubita la mamica - este dificil de impacat cu sentimentele sexuale. Tot felul de contradictii emotionale profunde pot sa apara. Unii barbati,de exemplu, au fost crescuti cu complexul Madonna (sau al prostituatei). Este foarte dificil pentru ei sa inteleaga modul in care o femeie poate fi in acelasi timp si mama si iubita; sentimentele pe care fiecare dintre aceste stari le implica li se par a fi pur si simplu incompatibile (exact la fel cum unii dintre noi nici macar nu ne putem inchipui parintii nostri din punct de vedere sexual,desi suntem dovada vie a sexualitatii lor).


   Daca recunoasteti ca activitatea sexuala poate fi dificila la inceput si va dura un timp pana cand va reveni la normal,atunci nu va veti alarma de absenta ei temporaraSi chiar daca actul sexual propriu-zis nu se produce,asta nu inseamna ca toate relatiile sexuale trebuie intrerupte. Acum este momentul pentru imbratisari, sarutari, romantism, priviri apreciative si cadouri surpriza.


   A gasi echilibrul intre a fi parinte si celelalte aspecte ale vietii dumneavoastra este una dintre calitatile care va asigura succesul atat ca parinte cat si in casatorie. Aproape toti parintii isi redobandesc activitatea sexuala dupa o perioada. Lucrul care face cea mai mare diferenta este ca in tumultul care insoteste ingrijirea copilului, partenerii nu uita niciodata cat de mult se iubesc si tin unul la altul, facand in permanenta un efort constient pentru a-si exprima dragostea atat prin cuvinte cat si prin atungeri. Incercati sa va cititi reciproc poezii, sa faceti o plimbare impreuna (fara copil), sa va masati reciproc cu uleiuri, sa meditati impreun, sa mancati linistiti, nederanjati de nimeni si,bineinteles, sa va imbratisati si sa va sarutati cat mai mult.

Relațiile sexuale după nastere
relatiile sexuale dupa naștere
Membrii comunităţii
Raionul Şoldăneşti
or. Şoldăneşti
Bebeluş (1-2 ani)
Municipiul Chişinău
Ciocana
39 săptămînă
Municipiul Chişinău
Buiucani
Bebeluş (1-2 ani)
Raionul Cantemir
or . Cantemir
Bebeluş (1-2 ani)
Municipiul Chişinău
Buiucani
Bebeluş (1-2 ani)
Municipiul Chişinău
Botanica
Bebeluş (1-2 ani)
Municipiul Chişinău
Rîşcani
16 săptămînă
Municipiul Chişinău
Centru
Bebeluş (1-2 ani)
Municipiul Chişinău
Botanica
Bebeluş (1-2 ani)
MyBebe.md - comunitatea mamicilor din Moldova.Totul despre sarcina, calendarul sarcinii, intrebari si raspunsuri, articole, materiale video, audio despre sarcina, cautarea unei maternitati, clinici, gradinite. Pareri, produse si multe alte servicii si utilitati
Materialele aflate pe acest site nu constituie o formă de consultanţă sau recomandare în vederea luării unor decizii medicale. Nici o recomandare de pe acest site nu poate fi substituită cu o vizită reală la medic.
RSS
Urmăreşte-ne pe