Comunitatea: "Cumătria şi botezul picilor noştri"

Articole
            Deseori sărbătorile de Paști sunt un nou motiv pentru întrunirea familiei sau vizite pe la prieteni, dar deseori aces...
1326 vizualizări
0 comentarii
            Tot mai des înaninte de sărbătorile de Paști se discută despre efectele negative ale vopselelor pentru ouă. Și, &icir...
1998 vizualizări
0 comentarii

Acum pe site
mămici | specialişti
D B s-a înregistrat la noi pe site
09:00 | 25.04.2017
G Rada a dat un răspuns la întrebarea Ochii curg dimineata sau are galben uscat
02:44 | 25.04.2017
G Rada a dat un răspuns la întrebarea Storcător pentru sini
01:40 | 25.04.2017
G Rada a dat un răspuns la întrebarea Gradinita Alba ca Zapada
01:31 | 25.04.2017
Nica a dat un răspuns la întrebarea despre nastere
12:18 | 24.04.2017
Popescu Madalina s-a înregistrat la noi pe site
09:00 | 24.04.2017
D B s-a înregistrat la noi pe site
09:00 | 25.04.2017
G Rada a dat un răspuns la întrebarea Ochii curg dimineata sau are galben uscat
02:44 | 25.04.2017
G Rada a dat un răspuns la întrebarea Storcător pentru sini
01:40 | 25.04.2017
G Rada a dat un răspuns la întrebarea Gradinita Alba ca Zapada
01:31 | 25.04.2017
Nica a dat un răspuns la întrebarea despre nastere
12:18 | 24.04.2017
Popescu Madalina s-a înregistrat la noi pe site
09:00 | 24.04.2017
Coropceanu Marionela s-a înregistrat la noi pe site
09:00 | 17.04.2017
Alătură-te la comunitate
Cumătria şi botezul picilor noştri

   Cum a fost cumătria micuţilor, cum s-au purtat  şi dacă au simţit că este sărbătoarea lor. Ce a-ţi pus pe colaci, aceasta e marea dilema, dacă a-ţi putea să mă ajutaţi....

Membri: 95
Moderator
Municipiul Chişinău
Centru
Copil (3-7ani)
* Pentru adăugarea materialelor video, articolelor şi fotografiilor trebuie să devii membru comunităţii

SALUTATE TUTUTROR! AJUTATI-MA CU O PARERE DESPRE UN LOCAL NU PREA SCUMP 400-500 LEI/PERSOANA! CE MA SFATUITI????

LOCAL PENTRU CUMATRIE!!

vreau sa stiu cam ce cheltuieli ati facut la cumatria picilor si  ce cadouri ati pus pe colaci?

cit vati cheltuit la cumatrie?

fetelor  de unde pot sa iau cos de strins banii  pentru cumatrie (PAPUCEL SAU CARUCIOR )? lasatimi vreun numar de contact.

Cumatrie

fetelor ajutatima va rog frumos am cumatrie si nustiu ce sa le iau la cumatri pe colaci ,propunetimi ceva....va multumesc frumos

botez

FETELOR,SPUNETI-MI VA ROG CIT V-AU COSTAT SERVICIILE FOTO SI VIDEO LA CUMATRIE?PENTRU CA NOI CAUTAM SI MAI PUTIN DE 400EURO NU GASIM!POATE AVETI CUNOSCUTI CARE FILMEAZA MAI IEFTIN,PENTRU CA NOUA NE TREBUIE DOAR CITEVA ORE!!!

CIT NE COSTA SERVICIILE FOTO SI VIDEO LA CUMATRIE?

am asa o intrebare dragi mamici daca puteti sa ma ajutati am o fiica de 2 luni si vreau sa fac pe data de 28 octombrie cumatrie si botez la cum credeti unde e mai bine de facut cimatriea acasa sau la un restaurant am un apartamnet cu 3 camere si o lodje si nustiu ce sa fac  am 5 cumatri si fara alaturas va rog mult ajutatima

Cumatrie

stiu ca au mai aparut asa intrebari pe aici, dar totusi cine poate sami recomande un Dj bun si la ce suma se estimeaza aceasta placere la o cumatrie? mercy anticipat!

Dj la cumatrie

Buna ziua.Avem o asa mica dilema familiara {#emotions_dlg.a_plain111}deci vrem curand sa botezam baiatul,dar insasi cumatria nu o facem,doar o masuta la aer liber,in fine . Ce pareri aveti trebuie de amanat colacii sau nu??

botezul copilului.

Cine din voi a fost la cumatrie cu Dj in loc de muzicanti si care a fost impresia voastra?

Dj la cumatrie

Salut!!!Noi in curind vrem sa facem cumetria,puteti sa-mi recomandati va rog un fotograf bun si accesibil.

foto
Pagina 1 din 3:
1

 

1. Bombonieră căsuţă


     

Descarcă schema aici: Bombonieră căsuţă

 

 

 

2. Bombonieră gentuţă

 

Descarcă schema aici: Bombonieră gentuţă

 

 

 

3. Bombonieră floare

Descarcă schema aici: Bombonieră floare

 

 

 

3. Bombonieră piramidă

Descarcă schema aici: Bombonieră piramidă

 

 

 

4. Bombonieră triunghi

Descarcă schema aici: Bombonieră triunghi

 

 

 

5. Cutioară gentuţă

Descarcă schema aici: Cutioară gentuţă

 

 

 

6. Cutioară cu băntuleţ

Descarcă schema aici: Cutioară cu băntuleţ

 

 

 

7. Cutioară plată

 

Descarcă schema aici: Cuti oară plată

 

 

 

8. Cutioară patrată


     

Descarcă schema aici: Cutioară patrată

 

 

 

9. Cutioară cu bambuc


Descarcă schema aici: Cutioară cu bambuc

 

 

 

10. Cutioară simplă


Descarcă schema aici: Cutioară simplă

 


Mărturii pentru nunţi şi cumătrii. Exemple cu scheme
bomboniere, cutii, cutioare, marturii, pentru botez, pentru cumatrie, pentru nunta, tutoriale bomboniere, tutoriale cutii

 

   Stiti ce sunt marturiile de nunta sau botez – acele mici atentii din partea gazdelor care iti subliniaza calitatea de martor la evenimentul lor important. De unde si numele de marturii – aratandu-le cuiva apoi faci dovada prezentei tale la petrecere. Gasite de obicei in sau pe farfuria de la restaurant, sunt mici bucurii care ne fac sa zambim de cate ori le primim.

 

   Istoria lor se intinde pe mai multe secole, iar georgrafia cuprinde aproape intreaga lume, de la Apus la Rasarit. Nu vom intra acum in toate detaliile, insa vrem sa va spunem cele mai importante lucruri.

 

   In mod traditional, incepand cu secolul 16 in Europa de vest, marturiile constau in bomboniere cu delicatese dulci. De atunci si pana acum s-a pastrat obiceiul ca marturiile sa reprezinte o punguta sau cutiuta cu 5 bomboane sau migdale glazurate. Cate una pentru fiecare dintre urarile de: fertilitate, sanatate, longevitate, bogatie si fericire.

 

In diferite colturi ale lumii marturiile iau forme diferite:


• În Spania se obişnuieşte ca bărbaţii să primească ca şi marturie trabucuri, iar femeile alte cadouri mici simblice.
În ţările slave mărturiile sunt constituite de mici poze cu miri, lumânărele parfumate sau brelocuri personalizate, obicei preluat de tot mai multe ţări ale lumii.
În India invitaţii primesc elefănţei artizanali
În Irlanda se oferă clopoţei ca simbol al veseliei şi norocului.
În Grecia, Italia, Olanda și Orientul Mijlociu se oferă 5 migdale trase în ciocolată
În Puerto Rico se crează o păpușă, îmbrăcată ca mireasa și se oferă invitaților ca amintire
În Malaesia se oferă ouă decorate de mână, un simbol al fertilității și speranței că noul cuplu va fi binecuvântat cu copii
În Rusia se oferă rame de fotografie sau ghivece cu flori

 

   O alta simbolistica de care am aflat spune ca mirele si mireasa sunt asociati cu norocul si ca orice ating ei este fermecat. Astfel ca daca ei vor oferi ceva comunitatii din care fac parte, vor da mai departe si noroc.

 

 

Tu ce marturii ai primit pana acum?


   Recomandarea noastra este sa alegeti ce vi se potriveste mai bine – marturii simbolice sau mici cadouri conform cu tema evenimentului vostru sau cu ce va place si vreti sa oferiti ca amintire. In ambele cazuri, va sugeram sa adaugati marturiilor oferite un mic mesaj de multumire, personal si memorabil. Sau sa optati pentru o prezentare eleganta a marturiilor, pentru a spori surpriza si bucuria invitatilor vostri – pungute sau cutiute cu gust, asortate evenimentului vostru special.


 

Sursa: www.asiris.ro

Mărturiile - cadou simbolic sau substanţial?

Ce trebuie și ce nu trebuie sa faci la botez. Cele mai frecvente întrebări:

1. Copilul, până la botez, poate fi uns sau atins cu sfinţenie?

Copilul, până la botez poate fi uns pe frunte cu apă sfinţită pe care o face preotul la ziua întâi după naştere, cu altceva nimic; la fel şi mama lăuză.

 

2. De la câte zile se poate boteza copilul?

Botezul copilului ar fi bine să se facă la 40 de zile. Dacă pruncul este în primejdie de moarte se poate chiar din prima zi.

 

3. Se fac botezuri în post?

Fireşte că da. Botezul se poate  săvârşi în  orice zi din an. Slujba Botezului nu are nicio legătură cu postul. Discutabilă este însă petrecerea care se obisnuieşte a se face în ziua botezului, aceasta într-adevăr neputându-se face in post.

 

4. Ce este cristelniţa?

Cristelniţa este vasul din metal în care se face Sfântul Botez.

 

5. La botez se pun bani în cristelniţă?

Nu se pun bani în cristelniţă şi nici altceva în afară de untdelemn sfinţit, pe care-l pune preotul.

 

6. Când se ia mirul după botez, în aceeaşi zi sau a doua zi? Ce se pune în scăldatoarea de la luarea mirului?

Mirul se ia a doua zi şi nu se pune nimic in scaldatoare, pentru că sunt obiceiuri băbeşti.

 

7. Duminica se poate scălda copilul?

Copilul se poate scălda oricând.

 

8. Când se naşte un copil, să i se pună ursitorile?

Aşa cum oamenii nu pot hotărî dacă să răsară sau nu mâine soarele, tot aşa nu pot hotărî nici ursitorile drumul pe care va merge în viaţă noul născut. Deci nu puneţi ursitori la copii, ci puneţi-le în suflet, din fragedă pruncie, mărgăritarul cel mai de preţ: CREDINŢA CREŞTINĂ ORTODOXĂ.

 

9. La primul născut din familie, chiar dacă este botezat, să nu i se tragă clopotul daca moare, căci vor muri toţi ceilalţi care se vor naşte după el?

Clopotul este un obiect bisericesc nevinovat care anunţă evenimentele deosebit de importante din viaţa noastră. El ne anunţă orele de rugăciune, clipa cea mare a Învierii Domnului, sau în fiecare duminică ne cheamă la Sfânta Liturghie. Deci, clopotul nu prevesteşte moartea tuturor celorlalţi care se vor mai naşte în neamul celui ce a murit, ci totdeauna cheamă creştinii la rugăciune pentru mântuirea sufletului celui ce a murit.

 

10. E bine ca sa botezam la alte naţii sau la cei care nu merg la biserica?

E mai bine sa ne ferim a boteza alte naţii, dar la români increştinaţi care nu merg la biserică se poate boteza.

 

11. Tăierea moţului este o datină sau o taină; dacă se face şi ce reprezintă?

Aceasta nu este o taină, ci o datina bătrânească şi un prilej de veselie între neamuri. Nu are nici o legatură cu credinţa.

 

12. În cazul în care a pierdut sarcina, mama trebuie să respecte toate rânduielile de lăuzie?

În acest caz lăuza trebuie să respecte toate datinile lăuziei, dar să spună preotului că a pierdut sarcina, pentru a i se citi o rugăciune specială.

 

13. Există în unele locuri obiceiul, dat de unii preoţi drept canon, pentru ispăşirea pacatului  avortului, anume de a boteza copii, iar la botez să aprindă atâtea lumanări şi să folosească atâtea crâşme, câte avorturi are. Este bun acest obicei?

A încreştina copii este bine şi se poate face această milostenie. Aprinderea mai multor lumânări şi folosirea mai multor crasme este un obicei pe care nu-l găsim nicăieri în cărţile sfinte. Este o invenţie. Dar, ca la orice păcat, pentru a fi iertaţi de Dumnezeu în primul rând trebuie pocăinţă şi hotărârea de a nu mai face astfel de păcate.

 

14. Este corectă repetarea botezului?

După cuvântul Sfântului Apostol Pavel care zice “un Domn, o credinţă, un botez” (Efeseni 1;5) nu, pentru că păcatul strămoşesc nu  se poate repeta şi atunci săvarşirea unei alte Taine a Botezului în numele Sfintei Treimi ar fi  inutilă. Păcatele personale săvârşite după Botez se iartă printr-o altă Sfântă Taină, cea a Spovedaniei, care se mai numeşte şi “al doilea Botez”.

Botezul se poate repeta şi este strict necesară repetarea lui dacă nu a fost săvârşit în numele Sfintei  Treimi. Orice Botez este considerat valabil doar dacă a fost săvârşit în numele Sfintei Treimi. În acest caz, dacă un credincios aparţinând Bisericilor Romano-Catolică, Calvină sau Lutherană, ori altor culte neoprotestante care săvârşesc Botezul în numele Sfintei Treimi, trece la ortodoxie, acestuia i se administrează doar Taina Mirungerii.

 

15. Este corect botezul prin stropire?

Nu. Pentru cei botezaţi la vârsta maturităţii, se pot folosi vase mari.  Excepţional, oamenilor bătrâni şi bolnavi li se poate face Botezul stând în pat şi turnând apa peste ei de trei ori, ca şi cum s-ar afunda in apă, pentru că Sfântul Apostol Pavel vorbeşte despre “baia naşterii celei de-a doua” (Tit 3;5).

 

16. Copiii morţi se botează? Dar cei lepădaţi şi avortaţi?

Sfintele Taine, acele lucrări sfinte şi sfinţitoare, se administrează doar persoanelor vii pentru ca acestea  să-şi  poată  exprima  voinţa  lor  în  raport cu lucrarea Tainei. Chiar dacă la botez credinţa e mărturisită de naşi, voinţa copilului nefiind capabilă, atunci pentru un asemenea act, botezul nu se poate administra copiilor morţi.

 

17. Copiii epileptici sunt cei cărora nu li s-au citit la botez rugăciunile de exorcizare (lepădările)?

Bineînţeles că nu, deoarece efectul Botezului nu este condiţionat de citirea sau necitirea exorcismelor.

 

18. Dacă se botează mai mulţi prunci la aceeaşi slujbă a botezului, doar primul este cel botezat deplin?

Categoric nu. Puterea sfintiţoare a apei  rămâne aceeaşi pentru toate persoanele care s-ar cufunda in ea. Ea rămâne apă sfinţită chiar şi după săvârşirea Botezului, dar pentru că în ea s-au cufundat pruncii, nu se consumă, ci se varsă într-un loc curat, special amenajat numit umivalniţă.

 

19. Botezul se face cu apă caldă sau rece?

În toată istoria creştinismului nu este menţionat nici un caz în care s-a folosit apa caldă. Creştinii de azi însă, mai ales pe timpul iernii, dintr-o slăbiciune a  credinţei lor şi necunoaşterea lucrării Botezului, obişnuiesc să ceară apă caldă. Deşi grija lor este oarecum justificată, totuşi ea devine exagerată. Nu se cunosc cazuri de copii care să se fiîimbolnăvit în urma Botezului.

 

20. Este bine ca mama şi tatăl să participe la botezul proriului lor copil?

În toate canoanele Bisericii Ortodoxe nu se găseşte nicaieri interdicţie asupra părinţilor de a participa la Botezul propriului prunc. Răspunsul este însă următorul, şi vom vedea şi de ce: dacă botezul se face până la a 40-a zi de la naştere, mama nu poate intra în biserică; dacă Botezul se face după cele 40 de zile de la naştere, mama poate participa la slujbă, însă  cu condiţia ca mai înainte să i se fi citit “Rugăciunile care se citesc după 40 de zile femeii care a născut”. În ceea ce-l priveşte pe tată, el nu are nicio restricţie de a nu participa la botezul propriului copil.

 

21. Cum se procedează în ziua a40-a?

Pruncul e adus la biserică chiar de mama lui, care trebuie să fie însoţită şi de naş,  prilej cu care preotul citeşte două rugăciuni pentru curăţirea mamei şi trei pentru prunc, după care îl îmbisericeşte, dându-l  naşului.  Dacă copilul nu a fost botezat până atunci, i se poate face atunci această Sfântă Taină.

 

22. Care este rostul naşului la botez?

Naşul (naşa) îşi asumă răspunderea unei bune educaţii spirituale pe care o va da copilului. De aceea persoana care joacă rolul de nas mărturiseşte credinţa în locul pruncului. Se cuvine deci ca naşul să fie un creştin ortodox capabil să asigure o bună educaţie creştină pentru copilul în locul căruia a mărturisit credinţa. Dacă după Botez intervin nişte relaţii reci şi distante între naşi şi familia celui botezat, aceasta e o mare greşeală : între naşi şi fini, atât de cununie, cât şi de botez, există rudenia spirituală de gradul I, întocmai ca între părinţi şi fii şi apropierea sufletească e mai mult decat necesară.

 

23. Este adevărat că mama nu trebuie să iasă din casă până în ziua a 40-a după naştere?

Desigur că nu. Nicăieri în Canoanele Bisericii şi nici în istoria ei nu găsim prevederi referitoare la aşa ceva. Problema însă trebuie pusă altfel: după naştere femeia este slăbită şi se recomandă repaosul şi odihna chiar la pat dacă e cazul, şi nicidecum efortul fizic. De aceea se mai zice şi că, până la 40 de zile, femeia care a născut nu are voie sa facă nici una din treburile casei. Deci problema se pune mai mult din punct de vedere medical şi nu religios.

 

24. Ce trebuie să facă femeia care a născut pruncul mort?

Trebuie să meargă la biserică pentru ca preotul să-i citescă rugăciunile corespunzătoare, în  pridvorul bisericii, după care poate intra în biserică. Deasemenea trebuie să-şi mărturisească şi acest păcat la Spovedanie, deoarece se socoteşte a se fi întâmplat aşa din cauza păcatelor părinţilor.

 

25. Este adevărat că, în caz de urgenţă, oricine poate boteza?

Surprinzător, răspunsul este da. Oricine care este la rândul său botezat, deci este creştin ortodox, poate boteza pruncul muribund. Dacă timpul îngăduie este de preferinţă ca cel care botează să fie un creştin cu o viaţă mai imbunătăţită şi să fie bărbat. Dacă nu, chiar şi părinţii copilului îl pot boteza. Important e ca cel care botează să rostească formula  Botezului : “Se botează robul (roaba) lui Dumnezeu … în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh”. Dacă nu exista condiţii de afundare a pruncului, se poate boteza şi prin stropire în chipul crucii. Iar dacă pruncul trăieşte, părinţii trebuie să-i spună preotului ce au facut, şi i se face Taina Botezului.

 

26. E bine să se boteze copilul cu două nume?

Nu e bine să se pună două nume la botez copiilor, sau să se pună nume necreştineşti, lumeşti. Ci să se pună nume de sfinţi sau sfinte ca să poată prăznui şi să aibă copilul un patron, un ocrotitor.

 

27. Ce este crasma? Ce se face cu ea?

Crasma este o pânză albă pe care naşa o ţine pe mâini pentru a primi de la preot copilul, după ce este cufundat in cristelniţă. Ea simbolizează curăţia sufletului pruncului celui nou botezat. Naşa înfăşoara copilul mai întâi cu această crasma, după ce i se face copilului şi Taina Mirungerii. Copilul va rămâne înfăşurat în aceasta pânză până a doua zi când i se face baie.

28. La botez naşul, naşa, terbuie să se înfăşoare cu crasma (pânza albă) copilului?

Nu, acesta este un obicei băbesc şi trebuie înlăturat.

 

29. După ce s-a născut copilul, ca să fie ferit de rău până la botez, să i se pună sub pătuţ o mătură şi un săpun sau să i se lege usturoi la gât?

Dacă diavolul ar fugi de mătură şi de săpun, n-ar mai fi nevoie de post şi rugăciune, de biserici şi de slujbe religioase. Ne-am lega fiecare câte o mătură şi un usturoi de gât, un săpun în buzunar şi gata, ar fugi toţi dracii, n-am mai avea ispite. Dar nu e aşa! Iisus spunea: “Acest neam de demoni nu iese decât numai cu rugăciune şi cu post” (Matei 17;21).

 

30. Copilul când se naşte este deja cu şapte păcate? De ce şapte şi nu nouă, de ce nouă şi nu două, ca în jocul cu portocalele?

Noi ştim că ne naştem doar cu păcatul lui Adam – NEASCULTAREA – datorită căruia vom şi muri trupeşte. Întrebat despre copilul născut orb Iisus a spus: “Nici el n-a păcătuit, nici părinţii lui, ci s-a născut aşa ca să se arate prin el slava lui Dumnezeu” (Ioan 9;3).

 

31. Dacă moaşa nu este curată la botez, copilul trebuie dus la vrăjitoare.

Nu poţi şti de la naştere cum va fi moaşa la botez. Şi apoi, ce să căutăm la vrăjitoare, când în Vechiul Testament vrăjitoarele erau omorâte cu pietre: “Pe vrăjitori să nu-i lăsaţi să trăiască!” (Exod 22;18) şi tot acolo Dumnezeu prin proorocul Isaia ne ceartă: “Ce caută poporul meu la ghicitori, vrăjitori, descântători şi să vorbească cu morţii, nu se cade oare să alerge la Dumnezeul său?” (Isaia 8;19).

 

32. Femeia gravida nu are voie să intre în Biserică?

Nu este adevărat. Iisus a oprit să intre în Templu (respectiv în Biserica de astăzi) pe cel care este neîmpăcat cu aproapele sau. O femeie gravidă înseamnă binecuvântarea lui Dumnezeu peste ea şi peste familia ei şi tocmai acum are ea mai mare nevoie sa intre în Biserică atât pentru ea cât şi pentru “darul lui Dumnezeu” ce-l poarta în pântece. Oare Fecioara Maria după Buna Vestire nu a mai mers la rugăciune? Ba da!

 

33. Nu este bine să-i cumperi copilului haine înainte de a se naşte?

Este o superstiţie şi se spunea aşa fiindcă nu se putea şti ce va fi copilul: parte bărbătească sau parte femeiască.

 

34. Femeia gravidă să nu se uite la pisică deoarece va naşte copilul păros?

Zicala românească “Ce semeni aceea răsare” este adevărată. După ce ai semănat poţi da cu orice, nu va ieşi din grâu secară sau invers. Starea sufletească a femeii se va întipări în sufletul noului născut. Fiţi buni şi veţi avea copii buni!

 

35. Să nu-i tai copilului unghiile când este mic pentru că apoi când se va face mare va fi hoţ?

Dacă nu tăiem unghiile copilului când este mic, s-ar putea să se zgârie pe faţă, se poate lovi cu unghiile în ochi, şi atunci vom regreta faptul că plecăm urechea la învăţăturile greşite ale unora. Trupeşte, spălaţi-i, tăiaţi-le unghiile şi nu se va întâmpla nimic rău, ba din contră vor fi mai sănătoşi.

 

36. Când copilul este mic şi este bolnav, pentru a se vindeca trebuie vândut pe geam şi să-i pună alt nume pentru a nu-l recunoaşte bolile? Dacă nu este răscumpărat pe lumea cealaltă nu mai este al părinţilor?

Acest obicei nu numai că nu are nici un fel de legătură cu Sfânta Tradiţie Ortodoxă, dar ne şi intrigă prin aceste poveşti.

 

37. Să nu speli lenjeria copilului după asfinţit că este păcat?

Într-adevăr există un verset în Biblie care spune aşa: “Trebuie să fac, până ce este ziuă, lucrările celui ce M-a trimis pe Mine; căci vine noaptea, când nimeni nu poate sa lucreze” (loan 9;4), însă aceste cuvinte se referă la viaţă şi moarte, la lucrarea spre mântuirea sufletului pe care trebuie să o facă fiecare credincios cât timp este viu. Copilul trebuie ţinut curat, deci nu contează la ce oră din zi îi spală măicuţa lui lenjeria (doar să nu fie cruce roşie în calendar).

 

38. Ce se face cu părul pe care îl tunde preotul de la noul botezat?

Aceasta este scrisă în carte (Molitfelnic) la rânduiala slujbei Botezului: părul tuns de la copilul nou botezat se pune in cristelniţă (vasul în care s-a făcut Botezul).

 

39. Câte lumânări trebuie să aibă naşii la botez?

O singură lumânare pentru fiecare copil botezat.

 

40. Ce trebuie să ducă naşii la biserică pentru botez?

Lumânarea, crişma, faşa, un prosop şi un săpun, iar în unele locuri şi putin ulei.

 

41. Ce trebuie să ducă parinţii la biserică pentru botez?

Certificatul de naştere al copilului şi… copilul.

 

42. Cine trebuie sa ţină copilul în braţe? Naşul dacă este un băiat sau naşa dacă este fetiţă?

Nu e obligatoriu ca naşul să ţină doar băiat şi naşa doar fata. Se poate şi invers. Nu este o regulă. Oricum este nevoie de ambii soţi naşi deoarece cel care ţine copilul nu poate ţine şi lumânarea.

 

Articolul de faţă este preluat de pe site-ul Parohiei Măcin-Tulcea şi răspunde multor întrebări legate de botez.


Ce trebuie și ce nu trebuie sa faci la botez. Cele mai frecvente întrebări.

 

     Exista cateva obiceiuri si traditii la botez care trebuie stiute de parintii care vor un botez traditional pentru copilul lor: rolul parintilor la botez, rolul nasei la botez, baita de a doua zi etc.

 

 

Ce trebuie sa faca parintii la botez

 

1. Sa aiba certificatul de nastere la biserica.

2. Sa ia un cadou nasilor.

3. Pentru a doua zi trebuie sa pregateasca un prosop si sapun pentru ca mama sa spele nasa dupa baita si inca un prosop pentru cea care da copilul, adica "moasa".

4. Sa aiba la ei o foarfeca plus o cutiuta unde sa puna parul pe care parintele il va taia la botez (daca se practica acest obicei).

5. Sa cumpere bomboane pentru servit in biserica.

6. Dupa ce se termina baita opresc cate ceva din cadita (petale de flori, banuti) pe care ii pastrati intr-o cutiuta alaturi de firicelele de par de la botez.

 

 


Ce trebuie sa faca nasa la biserica

 

 

1. Sa cumpere lumanarea pentru copil, cu funda albastra pentru baiat, roz sau rosie pentru fata, sau alba pentru fata sau baiat.

2. Pentru a primi copilul la botez, dupa ce preotul il baga in cazanul cu apa sfintita, nasa trebuie sa aiba o bucata mare de panza alba, necusuta, nefinisata sau brodata si o beteala/fasa de legat copilul, care nu trebuie sa fie nici prea scurta "se marita/insoara repede", dar nici prea lunga "se marita/insoara tirziu".

3. In biserica nasa poate pune in piept, la cei care asista, cruciulite legate cu fundite de aceeasi culoare ca funda de la lumanare. Serveste uneori ea sau mama copilului bomboane dulci sau prajituri (dupa botez).

4. Nasii trebuie sa-i cumpere copilului un trusou complet de imbracat (scutece, hainute, caciulita, botosei, o plapumioara, incaltaminte etc...nu uitati de servetele umede, pentru orice eventualitate), iar restul: carucior, leagan etc ramane la intelegerea cu parintii.

5. Nasii platesc slujba la biserica si acasa, la petrecerea de botez fac un dar in bani sau in obiecte copilului. În general se obisnuieste sa plateasca pentru botez nasii impreuna cu cumatrii.

6. Nasii aduc vin si ulei la biserica.

7. Nasa e bine sa cumpere o iconita care va fi sfintita de preot.

8. Nasa ii ia cercei fetei sau lantisor baiatului. Dar asta se practica de obicei daca se face si petrecerea de cumtrie.


Ce trebuie sa faca nasa la baita a doua zi

 

1. Nasa trebuie sa aiba urmatoarele: prosop, ulei pentru bebelus si sampon, costumas, paturica, pernuta, jucarioare, scutece. Dupa ce-l spala trebuie sa-l strige pe nume. Dupa botez si pana il spala nasa nimeni nu are voie sa pupe copilul (se spune ca "ii ia mirul") sau sa-l strige pe nume.

2. Il va unge cu mir (uleiul sfintit de la botez) peste tot, adica pe la incheieturi, calcaie si pe tot corpul; se zice ca daca il unge bine nasa copilul va avea o piele catifelata ca matasea.

3. La baita trebuie sa fie lumanarea de botez aprinsa - in cadita se pune fasa, iar dupa ce termina, apa se arunca la un copac si fasa se pune la uscat la oglinda.

4. Ii descanta copilului inainte de a-l baga in baie cu crenguta de busuioc:

• pe la ochi "sa vada lucruri bune si frumoase",
• pe la urechi "sa auda numai invataminte si sa ia aminte la ele",
• pe la gura " sa vorbeasca cuvinte intelepte si sa stie a respecta pe cei din jur",
• pe la manute "sa fie harnic si priceput",
• pe piept "sa fie iubitor si cu suflet mare",
• pe cap "sa fie desteapt si luminat",
• pe picioare "sa il duca acolo unde trebuie si sa il aduca mereu acasa, langa cei dragi"

 


Ce se pune in apa la baita de mir?

 

 

• petale de trandafir, flori de tei
• uleiuri frumos mirositoare
• un ban de aur sau de argint
• un fulg, sa fie usor ca fulgul
• un strop de miere sau de zahar sa fie dulci
• orez pentru bogatie, grau sa fie cinstit
• o verigheta sfintita
• oua sa fie sanatos si plin ca oul (care trebuie sa ramana intreg, mama copilului urmand sa-l puna in apa de baie din a 2-a zi)
• ulei de la biserica
• banuti sterilizati inainte
• ardei iute
• lapte dulce
• busuioc ca sa fie frumos copilul
• marar sa fie placut ca mararul in bucate
• menta si romanita sa creasca usor si sa fie sanatos
• maciulii de mac ca sa doarma bine
• seminte de canepa ca sa creasca iute
• apa sfintita sa fie copilul curat ca aceasta
• seminte
• sare
• grau sa fie cinstit
• parfum


Obiceiuri

 

• La biserica copilul vine imbracat in hainute de la parintii lui sau daca are moasa, in hainutele luate de moasa.

• Nasa trebuie sa sarute finul/fina inainte de botez ca sa aiba gropite.

• Sub cadita se pun carti ca sa fie copilul "studios".

• La sfarsitul baitei se da dupa urechiuse, la subrat, pe picioruse cu un betisor cu un strop de parfum - ca sa miroasa bine.

• Nu trebuie sa schimbi copilul de haine pana a doua zi dupa botez si nu ai voie sa-l pupi tot pana a doua zi.

• Nasa cand il aduce pe copil acasa de la botez, la pragul casei il va da mamei dupa ce intinte bratele cu copilul de trei ori peste prag si zice tot de trei ori "ti-am luat un pagan, ti-am adus un crestin".

• Apa de la baita de a doua zi cu tot ce este in ea se duce undeva afara si se pune la radacina unui singur pom sau a unei singure plante, sa fie un loc cat de cat curat si cat mai retras.

Sursa: copilul.ro


Obiceiuri si traditii la botez

 

 

     Taierea motului dupa botez este o traditie extrem de populara, practicandu-se in toate colturile tarii. Obiceiul taierii motului nu are insa nicio legatura cu practica crestina, fiind o obicei pagan care in timp si-a pierdut mult din semnificatie.

      In fond, taierea motului a ajuns sa fie doar o petrecere si un prilej de bucurie pentru familie. Taierea motului a capatat multe variatiuni in functie de zona sau chiar de fiecare familie in parte, dar esenta este in principiu aceeasi.

      Intr-un articol de pe un site CrestinOrtodox se mentioneaza urmatoarele: "Asadar, bazaconia este un lucru lipsit de noima, insa daca as incerca sa spun anumitor crestini ortodocsi romani faptul ca taierea motului copilului, ruperea turtei peste capul lui si punerea unor obiecte dintre care copilul sa aleaga sunt fara nici o noima, as risca sa fiu gonit din  parohie.

     Aceste practici, intalnite cu precadere in Romania si Moldova, au ajuns sa aiba deseori valoare egala cu cea a slujbelor bisericesti adresate copilului mic, nenumarati parinti neconcepand sa nu le respecte."

 


Randuieli la taierea motului

 

 

     Ce se intampla efectiv, cu mici variatiuni, este ca: "Astfel, atunci cand copilul implineste un an, o festivitate aparte este dedicata taierii motului, adica a unei suvite din parul copilului, dupa care o turta este rupta peste capul lui si cateva obiecte ii sunt lasate la indemana. Primul obiect pe care copilul va pune mana este considerat determinant pentru viitorul sau, astfel ca daca va pune mana pe o moneda, de exemplu, lumea crede ca va duce o viata imbelsugata.

 

     Insa daca aceasta din urma credinta este oarecum transparenta, se constata ca in legatura cu motul si turta oamenii nostri inclinati catre superstitie nu prea stiu mare lucru. Desi tin cu incapatanare si teama la respectarea acestor practici, cei mai multi parinti nici macar nu au o explicatie pentru ele, iar copilul oricum nu se poate opune." CrestinOrtodox.ro.


 

Cand se taie motul copilului?

 

 

     Randuielile la taierea motului sunt foarte diverse, de exemplu, unii sunt de parere ca tarierea motului trebui facuta atunci cand copilul implineste un an. Altii spun ca se poate taia motul intre unul si trei ani. O a treia categorie spune ca intre unul si trei an dar anul ales sa nu fie cu sot. Unii spun chiar ca la fete nu se taie motul, doar la baieti, dar sunt si cei care nu fac discriminari si cred ca motul se taie indiferent de sex.

      Alta problema importanta este unde se va organiza taierea motului. In timp ce unii sunt fermi convinsi ca la nasi acasa iar altii ca la parintii acasa, o a treia categorie ar accepta aproape orice locatie practica, inclusiv la restaurant.

      Ziua in care se taie motul este iarasi un subiect controversat, unii spun ca neaparat luni, altii ca duminica, iar altii spun ca pur si simplu intr-o zi oarecare in care parintii isi fac timp.  De asemenea "batranii" spun ca nu e bine sa se taie motul in postul Pastelui, desi multi parinti marturisesc "rusinati" ca nu au tinut cont de povata.

 

     Taierea efectiva a parului beneficiaza si de multe optiuni legate de tehnica taiatului, pana la pastrarea motului. In primul rand, in traditia populara exista obiceiul ca pana la taiatul din mot sa nu se ia deloc din parul bebelusului.

      Copilul, imbracat in haine primite cadou de la nas, este pus pe o perna care se daruieste mai apoi de mama nasei ori pe o galeata cu apa pe care se pun trei colaci mari. Ca sa nu se imbolnaveasca se zice ca cel mic trebuie legat la ochi ca sa nu vada cand i se taie motul. De funda cu care este legat la ochi se prinde la capat un banut pentru noroc. Cu o foarfeca sau un briceag nasul taie motul si intreaba: "De ce ti-e motul, finule?" la care cei de fata raspund: "De noroc si sanatate si de o oaie cu lapte".

      Unii sunt de parere ca motul il taie nasa in semnul crucii, cate un pic bineinteles. Parul care se taiat se pune pe un banut lipit cu ceara curata de la o lumanare.

     Altii au alta idee despre cum se procedeaza: Se taie din perisor. Se alege o suvita subtire (sa nu scalpeze copilul) din patru puncte ale capului (ca atunci cand vrei sa-i prinzi o fundita), se leaga cu o panglica si nasa ii taie suvita asta. Cand ii taie din perisor sa nu uite nasa sa-i puna un banutz pe mot (cat de mic, dar sa fie). Alta traditie spune ca fundita cu care e prins parul trebuie sa fie rosie daca e fata si albastra daca e baiat.

      Dupa ce a fost taiat motul, cu tehnica la alegere, urmeaza alt hop. Ce faci cu suvita? Unii sunt de parere ca lumanarea de la botez impreuna cu motul taiat se pastreaza si se arata copilului cand acesta va implini varsta de sapte ani, apoi se ingroapa la radacina unui copacel, de preferat pom fructifer. Altii mai grabiti spun ca motul trebuie sa fie ingropat de ziua taierii motului intr-un lan de grau, ca parul celui mic sa fie bogat. Unii pastreaza motul pur si simplu in casa, pana in vremuri imemoriale.


Cadouri la taierea motului

 

     O alta problema ar fi cine da cadourile si in ce constau ele. Se stie ca nasii trebuie sa imbrace copilul "din cap pana-n picioare", inclusiv cu chilotei, body etc. In afara de asta, in traditiile stravechi se pare ca nasii dadeau cadou copilului si un animal (oaie, capra...in functie de posibilitati).

      Acum majoritatea sunt ferm convinsi ca: De obicei nasa la fetite ia cercei cand este mica si la baieti la un an se ia un lantisor sau o bratara de aur.

 


      Un alt obicei mai nou este ca si parintii sa faca un cadou nasilor la taierea motului, desi este mai mult o optiune personala decat o traditie. Nu se fac cadouri foarte scumpe, asa ceva mai mult simbolic, in functie de ce se ştie ca le place fiecaruia in parte si ceva sa aiba amintire de la fini cu ocazia taierii motului copilului.

 

 

Turta la taierea motului

 

     Un alt subiect controversat este turta. Aici exista mai multe categorii de pareri, de exemplu, sunt unii oameni care resping in totalitate obiceiul turtii (facuta de nasa) care se rupe dupa taierea motului, peste capul copilului, in patru si se da la invitati. Altii spun ca se face turta si se rupe doar in cazul in care copilul este fetita. O alta categorie e de parere ca la fete se face si se rupe o turta iar la baieti un colac.


Alegerea obiectelor de pe tava

 

     O alta parte importanta a taierii motului este momentul in care copilul alege de pe o tava trei obiecte care se spune ca reprezinta ori meseria pe care o va practica (foarfeca-frizer, caiet,carte-profesor etc) ori punctele lui forte (bani-va fi bogat, parfum-va fi dichisit, etc). Mai ciudate sunt optiunile parintilor de a pune pe tava lucruri de genul pahar de bautura, tigari, telefon mobil etc.

Sursa: copilul.ro


Taierea motului dupa botez

 

     Moasa copilului este persoana care-ti este cel mai aproape in timpul sarcinii, la nastere si dupa aceea. Are mai multe indatoriri si contribuie in principal la pregatirea ta pentru nastere, te ajuta sa ai grija de nou-nascut in primele saptamani, dar are un rol important si la botez. Traditia moasei este pastrata mai mult la sat decat la oras, unde a devenit mai degraba un simbol, decat o utilitate.


     Rolul moasei este diferit in functie de fiecare zona a tarii in parte si depinde de traditiile regiunii. Pe langa ajutorul acordat la nastere, in unele zone ale tarii moasa este o prezenta extrem de importanta la botez.

 

     In unele sate din tara, moasa ramane o autoritate in materie de nastere si crestere a copiilor si este persoana la care apeleaza toate mamicile neexperimentate pentru sfaturi, leacuri babesti si alte probleme pe care le intampina in cresterea copilului.

 

     In mediul urban, rolul moasei a ramas mai mult simbolic, deoarece astazi tinerele mamici au o multime de surse de informare moderne si nu depind de sfaturile unei astfel de persoane. Ele folosesc carti, reviste, internet si chiar pediatri pentru a afla cele mai importante si actuale informatii legate de cresterea si dezvoltarea copilului.

 

Rolul moasei in sarcina si la nastere


     Cel mai important rol al moasei ramane ingrijirea in sarcina si asistenta la nastere. Ea colaboreaza indeaproape cu medicul obstetrician si detine toate cunostinte esentiale despre cum evolueaza o sarcina si care sunt posibilele complicatii, ce se intampla la nastere si cum trebuie sa ajute viitoarele mamici pentru a alapta si pentru a avea grija de nou-nascuti. Este o persoana calificata medical sa te influenteze si sfatuiasca cu privire la astfel de probleme.

 

     Moasa este persoana in care trebuie sa ai incredere si cu care te poti sfatui in ceea ce priveste cea mai potrivita metoda de nastere pentru tine, care sunt cursurile prenatale cele mai bune si cum sa ingrijesti nou-nascutul, deoarece te cunoaste cel mai bine si este la curent cu toate particularitatile sarcinii tale.

Sursa: copilul.ro


Rolul moaşei la botez


1. Se recomandă ca un nou-născut să fie botezat după ce „ a împlinit “ 40 de zile. Nu este indicat ca mama să participe la Botez dacă el are loc mai devreme de această perioadă, din cauza condiţiei sale de lăuză.
La opt zile după naştere, în mod tradiţional, mamei i se face aşa-numita rugăciune pentru lăuze şi tot atunci se pune numele pruncului, pentru care se rostesc rugăciuni. Este bine ca cei din familie şi naşii copilului, care urmează să fie botezat, să se spovedească şi să se împărtăşească înainte.

2. Programarea la Biserică - de obicei, părinţii aleg să-şi boteze copilul în aceeaşi biserică în care s-au căsătorit. Cineva din familie, tatăl copilului sau naşul, poate merge să vorbească cu preotul pentru a stabili data Botezului şi a face programarea.
    Conform tradiţiei, dacă în ziua respectivă sunt mai mulţi candidaţi la botez în Biserică, băieţi şi fete, se vor boteza mai întâi băieţii. Nu este vorba despre vreo discriminare, aşa cum ar putea crede mamele de fetiţe. Băieţii sunt botezaţi primii conform credinţei că ar putea ajunge într-o zi, la rândul lor, slujitori ai Bisericii. Respectaţi-vă programarea şi nu întârziaţi!

3. Calendar religios
    Înainte de a oficia taina Sfântului Botez, trebuie să vorbiţi cu preotul parohiei alese de dumneavoastră pentru a vă face o rezervare pentru ocazia respectivă. Suntem alături de dumneavoastră şi vă ajutăm prezentându-vă calendarul religios pentru a şti în ce perioade nu se fac botezuri:


· În toate zilele de miercuri şi vineri de peste an;
· În ajunul Praznicelor Împărăteşti;
· În săptămâna dinaintea Postului Sfintelor Paşti;
· În postul Sfintelor Paşti;
· În Săptămâna Luminată;
· În Duminica Rusaliilor;
· În Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel;
· În Postul Adormirii Maicii Domnului;
· Tăierea capului Sf. Ioan Botezătorul;
· Înălţarea Sfintei Cruci;
· În Postul Naşterii Domnului;
· De la Naşterea Domnului până la Botezul Domnului.


Interdicţia este legată de faptul că, de obicei, după orice Botez, urmează o mare petrecere.


4. Un prosop şi un săpun - vor fi folosite de către preot. Acesta face o spălare rituală înainte de săvârşirea Sfintei Taine a Botezului. Prosopul şi săpunul constituie şi un soi de ofrandă din partea naşilor pentru preot.

5. Un mănunchi de busuioc - cu care se va stropi pruncul şi se va lega faşa de Botez. Busuiocul este o plantă aromată folosită în ritualurile bisericeşti din vremuri străvechi, planta crescând şi în Israel. O altă semnificaţie a mănunchiului de busuioc este legată de faptul că planta este vie, este o parte a naturii şi întregeşte cu viaţa un ritual.

6. O sticlă cu ulei. Poate fi orice fel de ulei - el va fi sfinţit şi folosit pentru ungerea cu „ untdelemnul bucuriei “ din timpul Botezului.


7. Lumânarea - poate fi una simplă, obişnuită, cel puţin, la începuturile creştinismului, aşa era. Împodobirea ei semnifică bucuria prilejuită de faptul că un prunc va fi botezat. Crinul, de exemplu, este considerat simbolul Fecioarei Maria. Se poate pune de asemenea brăduţ, pentru ca micuţul să fie sănătos şi viguros ca un brad, floarea-miresei, ca să nu aibă cununiile legate, ferigă - pentru spor. Cu lumânarea (cu fumul lumânării) se va face semnul crucii deasupra uşii şi va putea fi stinsă.


   Oricât de bucuroşi aţi fi, nu vă grăbiţi să aruncaţi toate veniturile familiei pe lumânarea de Botez sau să folosiţi în aranjament toate florile Pământului! Rezultatul ar putea fi contrar celui scontat. Împodobirea lumânării nu este o probă într-o competiţie! Ghidaţi-vă după principiul mai puţin e întotdeauna mai mult!

8. Pânza de Botez - trebuie să fie albă. În pânză va fi învelit pruncul după Întreita Scufundare. Cel mic va avea nevoie de confort şi siguranţă şi trebuie învelit bine. Culoarea albă a pânzei simbolizează puritatea Bisericii şi a Credinţei, dar şi curăţenia şi puritatea noului botezat. În ultimii ani, locul pânzei albe a fost luat de prosoape, mult mai practice, iar culoarea variază şi ea; se obişnuieşte ca fetiţelor să li se cumpere faşă de botez roz, iar băieţilor - una bleu, acestea fiind culorile asociate în mod tradiţional fiecărui sex în parte. Nici un preot nu va refuza să vă boteze copilul dacă nu aveţi un prosop sau o pânză albă, dar ar fi de preferat să respectaţi culoarea tradiţională.

9. Certificatul de naştere al copilului ( originalul şi o copie pe care o lăsaţi preotului)- nu uitaţi de el! Cu toată agitaţia pe care o implică pregătirile pentru un eveniment de o asemenea amploare, este posibil să uitaţi acasă certificatul de naştere al copilului. Preotul vi-l va cere înainte de slujbă.

10. Adeverinţă medicală de la medicul de familie sau de la pediatrul care are sub supraveghere copilul care trebuie să ateste că cel mic este apt pentru botez, adică nu suferă de nici o boală care s-ar putea agrava în timpul botezului sau care ar putea pune în pericol sănătatea celorlalţi copii ce urmează să fie botezaţi în aceeaşi cristelniţă. Din ce în ce mai mulţi preoţi cer părinţilor celui care urmează să fie botezat această adeverinţă. Apa în care sunt botezaţi copiii nu se schimbă de la un „ candidat “ la altul şi, din păcate, nu puţine sunt cazurile mamelor iresponsabile, care nu se prezintă cu cel mic în cabinetul pediatrului şi nu îi fac vaccinurile necesare. Preoţii au recurs la această soluţie, de a cere o adeverinţă care să ateste că cel mic este „ apt pentru botez “ , pentru a-i proteja pe micuţii care sunt aduşi spre creştinare.

11. Obligaţiile naşilor:
    Naşii sunt părinţii spirituali ai copilului. Ei mărturisesc, se leapădă de păcatul strămoşesc, de cele rele şi se închină lui Isus, creştinând copilul. Se spune că dacă este fetiţă, atunci va boteza un naş, dacă este băiat, copilul va avea o naşă. Înainte de a intra în Biserică, naşa sau naşul trebuie să se spovedească şi să se împărtăşească, pentru a fi curat în faţa lui Dumnezeu.


Ce trebuie să cumpere:
- hăinuţele în care va fi scos din Biserică bebeluşul ( nu uitaţi de pampers)
- lumânarea de botez
- pânza albă în care va fi scos copilul din apă faşa (panglica roz /bleu) de aproximativ 1 m lungime
- cruciuliţe pentru pus în piept (mărturii)
- săpun şi prosop pentru preot
- ulei
- vin
- naşul cercei dacă e fetiţă
- naşa lănţişor(cruciuliţă) dacă e băieţel

12. Obligaţiile Părinţilor:

- plătesc taxa de botez (sint cazuri diferite: pot plati si nasii sau nasii si cumatrii)
- cumpără un cadou naşilor (opţional)

13. Când ajunge acasă, nou-născutul este pus în pragul casei, iar naşa îi zice mamei înainte ca aceasta să-l ia de jos: „Păgân mi l-ai dat, creştin ţi l-am adus”.

14. Ursitoarele - După naştere, în tradiţia populară, fiecare copil îşi primeşte destinul de la ursitoare. Ele sunt fiinţe magice, surori cu ielele pe care nimeni nu le-a văzut şi prea puţini le-au auzit. Un lucru e sigur – ceea ce sortesc ele, întotdeauna se îndeplineşte. Se spune că sunt trei ursitoare.

    Cele trei ursitoare urează copilului de bine în viaţă, carieră şi familie. Pe un fond muzical, cu ajutorul unui text în versuri personalizat, ursitoarele, interpretate de actriţe profesioniste, vă vor emoţiona şi vă vor amuza pe dumneavoastră şi invitaţi!


Băiţa de a 2-a zi după botez

    A doua zi după botez se face “scalda copilului” sau “scoaterea din mir a copilului”. Acest obicei se face de către moaşă, naşă şi mamă, împreună cu mai multe femei: rude, vecine, prietene. Această baie este foarte importantă pentru copil, fiind plină de semnificaţie. Apa trebuie să fie neîncepută, scoasă la răsăritul soarelui.


În apă se mai pun:


• flori - ca să fie copilul frumos
• bani - ca să aibă bogăţie
• apă sfinţită, ca sa fie copilul curat ca aceasta
• ou - ca să fie sănătos şi plin ca oul (care trebuie să rămână întreg, mama copilului urmând să-l pună în apa de baie din ziua următoare)
• pietre - ca să fie puternic
• seminţe (grâu, porumb, etc.)- ca să fie norocos şi să fie cinstit
• busuioc - să miroasă frumos
• miere - să fie dulce la vorbă şi bun la suflet
• lapte - ca să fie proaspăt
• o picătură din lumânarea de la botez
• inel - să aibă părul creţ şi noroc în dragoste
• mărar - să fie plăcut ca mărarul în bucate
• mentă şi romaniţă - să crească uşor şi să fie sănătos
• floare de mac - ca să doarmă bine
• seminţe de cânepă - ca să crească repede
• pene - ca să fie uşor ca pana
• bijuterii - ca în viaţă copilul să aibă noroc şi parte de avere
• argint - ca el să fie curat, nepătat
• orez - să fie prosper

   În cădiţă se pune faşa de la Botez.

    Naşa mai pune şi bani sub cădiţă. Pe perioada îmbăierii trebuie ţinută aprinsă lumânarea de botez. După ce s-a scăldat copilul, faşa se pune la uscat la oglindă, iar apa se aruncă înaintea soarelui sau la rădăcina unui copac roditor, peste flori, pe un loc curat sau într-o apă curgătoare. Astfel, copilul va fi curat toată viaţa.
După baie, se unge bebeluşul cu ulei sfinţit (dat de la Biserică) şi se descântă cu crenguţa de busuioc:


- pe la ochi "să vadă lucruri bune şi frumoase",
- pe la urechi "să audă numai învăţăminte şi să ia aminte la ele",
- pe la gură " să vorbească cuvinte înţelepte şi să ştie a respecta pe cei din jur",
- pe la mânuţe "să fie harnic şi priceput",
- pe piept "să fie iubitor şi cu suflet mare",
- pe cap "să fie deştept şi luminat",
- pe picioare "să îl ducă acolo unde trebuie şi să îl aducă mereu acasă, lângă cei dragi”.

    Apoi naşa şi invitaţii bagă bani în hăinuţele copilului, ca să aibă noroc şi se stă la masă, unde invitatele aduc ce mai vor şi ce pot să dea copilului; în special hăinuţe.

    Finii dau naşei un prosop şi săpun, pentru ca mama copilului proaspăt botezat “să spele” naşa după băiţă şi încă un prosop pentru cea care dă copilul, adică moaşa. Naşii aduc alte hăinuţe finuţului şi...cadoul.

(Sursa: http://duoartevents.ablog.ro)

Cele mai importante lucruri de care să ţii cont pentru BOTEZ
botez, botezarea copilului, traditii la botez, obiceiuri la botez, baita dupa botez, cind nu se face botezul, zile interzise pentru botez,

 

Ce trebuie sã ştim despre taina Sfântului Botez


   Sfântul Botez este taina prin care omul, prin întreita afundare în apã sfintitã de cãtre preot, în numele Prea Sfintei Treimi, dobîndeşte iertare de pãcatul strãmosesc si de toate pãcatele fãcute pînã atunci, se naste din nou duhovniceste si se face membru al Bisericii lui Hristos. Botezul este numit si ''usa tainelor,'' pentru cã numai prin botez devenim fii ai lui Dumnezeu dupã dar, si putem primi si celelalte Sfinte Taine. Botezul este întemeiat de Mântuitorul prin cuvintele: ''Mergând, învãtati toate neamurile, botezându-le în numele Tatãlui si al Fiului si al Sfântului Duh ...'' (Matei 28, 19).


Cine poate primi taina Sfântului Botez?


   Toti copiii nãscuti din pãrinti crestini ortodocsi, copiii nãscuti din cãsãtorii mixte si copiii orfani nebotezati, aflati la rude si la casele de copii orfani. Mai pot primi botezul tinerii care din unele motive nu au fost botezati la timp, ca si cei de altã religie care se întorc la Ortodoxie de bunã voie si mãrturisesc dreapta credintã, dupã ce au fost bine cercetati de preoti si de episcop si dupã ce au fost mult timp catehizati si deprinsi în învãtãtura de credintã ortodoxã si dau dovadã de deplinã hotãrîre.


Cine nu poate primi Botezul ortodox?


   Copiii avortati si ucisi înainte de botez, în orice situatie; copiii nãscuti morti si copiii nãscuti din pãrinti atei sau sectanti si de altã religie, pînã nu devin maturi si cer botezul de voia lor. Nu pot fi botezati nici oamenii maturi de altã religie, fãrã voia si cererea lor stãruitoare, nici cei bolnavi mintal care nu-si pot spune dorinta inimii, nici nu-si pot mãrturisi dreapta credintã.


Cine sãvârseste Botezul, cînd se sãvârseste si în ce loc anume?


   Botezul se sãvârseste numai de preot si de episcop, la cel putin opt zile dupã nastere si pânã la 40 de zile, dacã pruncul este sãnãtos; iar dacã este bolnav, imediat. Slujba Botezului se face numai în bisericã, anume în pridvor, în pronaos sau într'o încãpere anume rânduitã din curtea bisericii. Numai în cazuri cu totul speciale, cînd pruncul este amenintat sã moarã, preotul îl poate boteza acasã, la spital sau oriunde ar fi.


 Ce trebuie fãcut dacã nu este preot în apropiere si copilul este amenintat sã moarã nebotezat?

 
   În aceste cazuri, cînd copilul este amenintat sã moarã îndatã dupã nastere, acasã sau la spital, asistentele sau moasele trebuie instruite de preot sã aibã oricând la îndemânã aghiasmã, la nevoie apã obisnuitã, si lumânare. Apoi, dupã ce pun numele pruncului muribund, îl boteazã ele, turnând aghiasmã în formã de cruce peste prunc si zicând cuvintele: Se boteazã robui lui Dumnezeu (numele) în numele Tatãlui, Amin; si al Fiului, Amin; si al Sfântului Duh, Amin. Dacã moare pruncul, el este botezat si se mântuieste sufletul lui. Iar dacã nu moare, cele ce l-au botezat trebuie sã spunã rudelor sau preotului cã a fost botezat de ele, iar preotul îi face toatã slujba Botezului, fãrã a-l mai afunda în apã în numele Prea Sfintei Treimi, cãci Botezul nu se mai repetã.


 Copiii avortati si copiii nãscuti morti pot fi botezati la Boboteazã sau la Sfântul Ioan, cum este obiceiul în unele locuri?


   În nici un caz nu pot fi botezati copiii avortati si cei nãscuti morti, cãci nu au suflet în ei. Toti acestia rãmân la judecata lui Dumnezeu si pe constiinta pãrintilor care i-au ucis. Iar preotii care practicã acest botez necanonic fac un mare pãcat. Ei trebuie sã se spovedeascã la episcop si, dacã repetã pãcatul, sã fie opriti de preotie. Pãrintii care au copii avortati trebuie sã se mãrturiseascã la preotul lor, sã facã un aspru canon, sã boteze copii câti au avortat, sã facã milostenie, sã îmbrace copii orfani de la azile si, mai ales, sã nascã alti copii în loc.


 De cine si când se pune numele pruncului?


   Numele pruncului se pune de cãtre pãrinti, însã cu binecuvântarea preotului, care citeste o rugãciune specialã la punerea numelui noului nãscut, deoarece cu acel nume care i se dã la Botez, crestinul va cãlãtori în viatã si va sta înaintea lui Dumnezeu la judecatã. Numele pruncului se consfinteste în clipa botezului, când se cufundã în apã în numele Prea Sfintei Treimi si nu mai poate fi schimbat pânã la moarte. Numai prin tunderea în monahism se poate schimba numele de botez. 


Ce nume trebuie sã punã pãrintii copiilor lor?


   Dacã este parte bãrbãteascã sã i se punã mai ales numele Sfântului Ioan Botezãtorul, cel mai mare om nãscut din femeie. Se poate pune si numele sfântului care este hramul bisericii din sat sau numele sfântului din ziua în care s'a nãscut. Alte nume sfinte pentru bãieti sunt numele Sfintilor Apostoli si ale marilor Ierarhi, Mucenici si Cuviosi. La fel si la fete, primul nume sã fie al Maicii Domnului, cea dintâi rugãtoare pentru lume. Apoi numele marilor sfinte si mucenite, numele sfintei al cãrei hram îl poartã biserica, sau al sfintei din ziua nasterii. Însã toate trebuie sã se facã cu binecuvântarea si sfatul preotului.


Este bine sã i se punã pruncului douã si chiar trei nume?


   Nu, cãci toti sfintii au avut un singur nume, afarã de câteva exceptii. Mai grav este însã când i se pune pruncului un nume crestin de sfânt si al doilea nume necrestin sau de altã credintã crestinã. În asemenea cazuri la bisericã si la slujbe se pomeneste numai numele crestinesc din calendar.


Ce folos au cei ce poartã nume de sfinti si ce pagubã au cei ce poartã nume de pãgîni sau de altã religie si neam?


   Cei ce poartã nume de sfinti au în viatã si dupã moarte mare folos si ajutor, cãci sfinţii cãrora le purtãm numele se roagã neîncetat pentru noi si ne ajutã în primejdii, în suferintã si în ceasul mortii si al înfricosatei judecãti.
   În schimb, cei ce poartã nume de zei, de pãgâni, si nu au zi de prãznuire în calendar, se lipsesc în viatã, la moarte si la dreapta judecatã de rugãciunile si ajutorul sfintilor. Însã, dacã noi trãim crestineste pe pãmânt, toti sfintii se roagã neîncetat în cer pentru noi si ne ajutã pe calea mântuirii.


Care sunt pãrtile principale ale Sfântului Botez?


   Prima parte din slujba Sfântului Botez o formeazã lepãdãrile sau exorcismele, când cel ce vine sã se boteze stã cu fata la apus si declarã de trei ori, personal sau prin nas, cã se leapãdã de satana, de toate lucrurile lui, de toti slujitorii lui, de toatã slujirea si de toatã trufia lui. Apoi cel ce se boteazã este întors cu fata la rãsãrit si iarãsi declarã, tot de trei ori, personal sau prin nas, dacã este prunc, cã se uneste cu Hristos, rostind de trei ori Crezul.
   A doua parte a Botezului o formeazã sfintirea apei, adicã facerea aghiasmei pentru botez si turnarea întreitã în cristelnitã de untdelemn sfintite. Iar a treia si cea mai însemnatã parte a Botezului o formeazã întreita afundare a pruncului în cristelnitã, zicînd: Se boteazã robul lui Dumnezeu (numele), în numele Tatãlui, Amin; si al Fiului, Amin; si al Sfântului Duh, Amin. Apoi noul botezat se înfãsoarã în pânzã albã curatã, numitã popular crismã, care vine de la Hristos. Dupã alte câteva rugãciuni, preotul unge trupul noului botezat cu Sfântul si Marele Mir, care este a doua Tainã a Bisericii, zicînd aceste cuvinte: Pecetea harului Duhului Sfânt. Apoi îi tunde perii capului în chipul Crucii, ca semn cã s'a lepãdat de omul cel vechi si s'a îmbrãcat în cel nou, îl îmbracã si, ducându-l în fata Sfântului Altar, îl împãrtãseste cu Trupul si Sângele lui Hristos. Astfel noul botezat primeste deodatã trei Sfinte Taine: Botezul, Mirungerea si Sfânta Împãrtãsanie.


Care sunt efectele Botezului asupra celui nou botezat?


   Prin unirea cu Hristos, se aratã cã noul botezat se leapãdã de bunã voie de vrãjmasul lumii si se uneste cu Hristos, Mântuitorul lumii. Iar prin baia Sfântului Botez, în numele Prea Sfintei Treimi, cel botezat primeste iertare de pãcãtul strãmosesc si de toate pãcatele fãcute pînã la Botez, se naste din nou duhovniceste în Hristos, primeste nume de sfânt si devine membru al Bisericii si fiu al lui Dumnezeu dupã har. Prin ungerea cu Sfântul si Marele Mir, noul botezat primeste harul Duhului Sfânt si toate darurile necesare vietii si mântuirii lui care izvorãsc din har. Iar prin unirea cu Prea Curatele Taine, noul botezat primeste pe Însusi Hristos pentru prima oarã, ca arvunã si semn cã de acum este cu totul fiu al lui Dumnezeu si membru al Bisericii Sale pe pãmânt.


Ce închipuiesc materiile si obiectele cu care se sãvârseste Botezul?


   Vasul pentru Botez, care se cheamã cristelnitã, vine de la cuvântul Hristos si se chiamã vas de încrestinare. În primele secole se construiau în curtea bisericii asa-numitele baptisterii, adicã clãdiri speciale cu un mic bazin de piatrã pentru Botez. Cristelnita închipuieste trei lucruri: trupul Bisericii, în care ne nastem din nou; baia duhovniceascã, în care ne curãtim de pãcatul strãmosesc si mormântul în care îngropãm pe omul cei vechi din noi, ca sã înviem la o viatã nouã în Hristos. Apa închipuieste pe Duhul Sfânt revãrsat peste lume. Cãci apa este baia trupului, iar Duhul Sfânt este baia sufletului, precum zile Mântuitorul: ''De nu se va naste cineva din apã si din Duh, nu va putea sã intre în Împãrãtia lui Dumnezeu'' (Ioan 3, 5). Apa Botezului închipuieste apa Iordanului si mormântul Domnului. Iar afundarea pruncului de trei ori în apã, în numele Prea Sfintei Treimi, închipuieste sederea lui Hristos trei zile si trei nopti în mormânt. Untdelemnul sfintit cu care se unge pruncul închipuieste milostivirea lui Dumnezeu pentru om; suflarea de trei ori a preotului peste apa Botezului este simbolul Duhului Sfânt care vine peste noi la Botez; tunderea pãrului noului botezat în chipul crucii simbolizeazã lepãdarea omului vechi si cresterea lui duhovniceascã în Iisus Hristos, la o viatã nouã, sfântã. Pânza albã, numitã crismã, în care este înfãsurat pruncul dupã botez, închipuieste curãtirea lui duhovniceascã dupã unirea cu Hristos, giulgiul cu care a fost înfãsurat Domnul în mormânt si vesmântul luminat cu care se îmbracã omul în clipa-Botezului. Iar lumânarea aprinsã, ce se dã pruncului botezat simbolizeazã lumina lui Hristos ''care lumineazã tuturor'' si ne cãlãuzeste pe calea dreptei credinte.


Cine poate fi nas la Botez si ce datorii crestinesti are nasul?


   Nasul este pãrintele sufletesc al celui nou botezat. Prin botez el devine rudã duhovniceascã si povãtuitor spre Hristos al finului sãu, având o mare datorie fatã de acesta. Adicã sã-l supravegheze cum creste în credintã, dacã este adus regulat la biserica, dacã stie rugãciuni, dacã se spovedeste si se împãrtãseste cât mai des si dacã pãrintii lui trupesti îi dau educatie crestineascã. Apoi însusi nasul trebue sã-l sfãtuiascã mereu pe calea credintei, sã-i dea cãrti sfinte, sã-l ducã pe la biserici si mãnãstiri si sã poarte grijã de el toatã viata.
   Orice nas de botez, ca si de nuntã, trebuie sã fie un bun crestin ortodox, sã fie om de bisericã, cu viatã duhovniceascã exemplarã si sã fie cununat.


Cine nu poate fi nas de Botez?


   Cei care trãiesc necununati, adicã în concubinaj; cei ce sînt catolici sau sectanti; cei ce nu cred cu tãrie în Dumnezeu, nu merg la bisericã si nu sunt ortodocsi; cei ce înjurã de cele sfinte, sunt betivi si trãiesc în desfrânãri, ca si cei ce sunt din familii mixte sau dezmembrate si au nume rãu între crestini nu pot fi nasi de botez si de cununie. Nu este canonic sã fie mai multi nasi de botez si de cununie, cãci prin aceste sfintei taine ei se înrudesc unii cu altii, nemaiavînd voie copiii lor sã se cãsãtoreascã între ei.


Unde se aflã sufletele copiilor nebotezati si ale celor avortati de cãtre pãrinti? Ce se mai poate face pentru sufletele lor?


   Dupã cum spun unii Sfinti Pãrinti si cum ne învatã Sfânta Bisericã, sufletele copiilor morti nebotezati înainte sau dupã nastere, ca si ale celor avortati cu voie sau fãrã voie, nu pot intra în Rai, pentru cã nu au avut parte de Botez. Dar nu sunt nici în iad, cãci nu au fãcut pãcate. Sufletele lor se aflã într'un loc cu amurg, între luminã si întuneric, si asteaptã ceasul Judecãtii de Apoi, cînd vor sta la judecatã în fata lui Hristos împreunã cu pãrintii care i-au ucis.


Pr. Ioanichie Bãlan
(Cãlãuzã Ortodoxã în Bisericã, vol. I)


Botezul in rit ortodox

 
   Înainte de botez cu vreo lună la Biserică se stabileste data botezului cu un avans de aproximativ 100 de lei pentru fixarea datei şi a orei.


Pentru botez trebuie pregătit:

lumânarea, crijma (o pânză albă în care se scoate copilul după scufundarea în cristelniţă), un prosop care se pune dedesubtul crijmei (şi dacă e iarnă şi o pătură), faşa (specială pentru botez, se cumpără de la mercerie), un prosop şi un săpun pentru preot, ulei pentru mir şi o sticluţă cu vin. Acestea se aduc de către naşi, care trebuie să cumpere şi un set de haine pentru bebe care să-l îmbrace din cap până în picioare (căciuliţă, body, rochiţă sau salopetă-pantalon, pantofiori, scutec, ciorăpei sau şosete).

Părinţii nu trebuie să uite certificatul de naştere al copilului, în baza căruia preotul va elibera certificatul de botez.

   În ziua botezului, părinţii îmbracă copilul şi aleg o moaşă care va duce copilul la Biserică şi o va ajuta pe naşă la dezbrăcat. După desfăşurarea ritualului botezului, preotul va da copilul mamei spunându-i “ai adus un păgân, îţi dau un creştin”. La sfârşit, naşul se ocupă de plata taxei de botez.

   După botez se organizează de obicei o mică petrecere. Se comanda de obicei un tort superb.

Un obicei spune că nimeni nu are voie să sărute copilul până nu doarme, pentru că altfel i se ia mirul.

Crijma şi faşa se ţin la pătuţul copilului timp de patruzeci de zile. Uleiul îl luaţi înapoi acasă; naşa va unge copilul cu el la băiţă.

   A doua zi are loc scoaterea din mir – băiţa ritualică făcută de naşă. Moaşa pregăteşte băiţa, în care pune, conform tradiţiei, crijma şi diverse lucruri: busuioc ca să fie copilul atrăgător, mai ales dacă este fată, grâu ca să fie cinstit, mărar să fie plăcut ca mărarul în bucate, mentă şi muşeţel ca să crească uşor şi să fie sănătos, mac ca să doarmă bine, pene ca să fie uşor ca pana, apă sfinţită ca să fie copilul curat ca aceasta, lapte ca să fie dulce, ouă ca să fie sănătos şi plin ca oul, bani şi aur ca în viaţă copilul să aibă parte de avere.

   Naşa îmbăiază copilul, îl şterge, îl unge cu uleiul sfinţit şi îl îmbracă în hăinuţe noi aduse tot de ea. În acest timp naşul ţine lumânarea aprinsă. După băiţă, naşa închină copilul de trei ori la icoană, apoi îl dă mamei spunând “de la mine fin, de la Dumnezeu creştin”.

   Moaşa scoate crijma şi banii din cădiţă, apoi duce apa şi o varsă la rădăcina unui pom fructifer ca să crească copilul frumos şi sănătos ca acesta. Chiar dacă staţi la bloc, e bine să respectaţi acest obicei. Puneţi apa într-o găleată sau în sticle şi duceţi-o într-un parc din apropiere, sigur găsiţi măcar un corcoduş ceva, dacă nu altfel de pom.

   Un obicei recent este angajarea unor ursitoare (actriţe) pentru petrecerea de botez. Ele vor veni şi îi vor ura copilului numai de bine.

Cîţiva paşi cum se desfăşoară botezul
Membrii comunităţii
Municipiul Chişinău
Ciocana
Bebeluş(1-12luni)
Raionul Ialoveni
Ulmu
Bebeluş(1-12luni)
Municipiul Chişinău
Rîşcani
Bebeluş (1-2 ani)
Municipiul Chişinău
Durlesti
Bebeluş (1-2 ani)
Municipiul Chişinău
Rîşcani
Bebeluş (1-2 ani)
Raionul Edineţ
or . Edineţ
Bebeluş(1-12luni)
Municipiul Chişinău
Centru
Bebeluş (1-2 ani)
Municipiul Chişinău
Botanica
39 săptămînă
Municipiul Chişinău
Ciocana
Bebeluş (1-2 ani)
MyBebe.md - comunitatea mamicilor din Moldova.Totul despre sarcina, calendarul sarcinii, intrebari si raspunsuri, articole, materiale video, audio despre sarcina, cautarea unei maternitati, clinici, gradinite. Pareri, produse si multe alte servicii si utilitati
Materialele aflate pe acest site nu constituie o formă de consultanţă sau recomandare în vederea luării unor decizii medicale. Nici o recomandare de pe acest site nu poate fi substituită cu o vizită reală la medic.
RSS
Urmăreşte-ne pe